Trends in het zuivelschap
Van onze partner Nederlandse Zuivel Organisatie

Trends in het zuivelschap

18-01-2019 14:15 Laatste update: 21-01-2019 12:30

Dronk jij vroeger ook een lekker glaasje Yoki-drink bij het ontbijt en de lunch? Dat is nu niet meer voor te stellen. Tenminste, niet de Yoki-drink van toen. Die zat namelijk vol suiker. Het yoghurtdrankje staat nog steeds in het zuivelschap, maar de toegevoegde suikers zijn meer dan gehalveerd. Minder suiker is namelijk een van de trends in het zuivelschap.

Vroeger was de smaak van zuivel het belangrijkste, tegenwoordig draait het ook om gezondheid en bewust met het milieu en dieren omgaan. De zuivelsector is dan ook constant bezig met het gezonder maken van de producten. Suikervrij, biologisch, weidemelk en een breder aanbod zijn een aantal van de trends die we terugzien het schap. Zo vertelt ook merkexpert Paul van Kuilenberg in de documentaire ‘De wondere wereld van de zuivel’.

 

Plantaardige alternatieven

Melk en veel producten die hiervan gemaakt worden, staan in de Schijf van Vijf. Het nuttigen van zuivel hangt namelijk samen met een lager risico op darmkanker en het eten van yoghurt met een lager risico op diabetes type 2. Bovendien bevat zuivel veel goede voedingsstoffen en zijn ze een van de belangrijkste bronnen van eiwit, calcium, vitamine B2 en B12.

 

Ondanks de gezonde eigenschappen van zuivel, komen er steeds meer plantaardige alternatieven in het zuivelschap. Het lijkt wel of er twee kampen ontstaan: zuivel vs. de plantaardige spelers. Waar we vijf jaar geleden slechts enkele alternatieven hadden voor zuivel, is het nu niet meer weg te denken uit het zuivelschap. Toch blijkt uit recente cijfers dat slechts 2% van de markt voor plantaardige drinks kiest en de overige 98% nog steeds kiest voor de oude vertrouwde zuivel.

 

Biologisch

Hoewel, oud en vertrouwd. In vergelijking met vroeger is er behoorlijk wat veranderd. De consument wil eerlijke producten die goed zijn voor de dieren en het milieu, maar ook wel gewoon lekker smaken. Zelfs de verpakking van de producten worden hierop afgestemd. Let maar eens goed op in het zuivelschap.

 

In de documentaire ‘De wondere wereld van de zuivel’ zie je Miriam van ’t Veer het verschil proeven tussen de Yoki van nu en die van 20 jaar geleden. Bekijk het fragment hieronder.