Microsoft-ceo: gezichtsherkenning is verschrikkelijk
Omstreden technologie

Microsoft-ceo: gezichtsherkenning is verschrikkelijk

18-01-2019 09:32 Laatste update: 09:35

Microsoft-ceo Satya Nadella vindt dat de overheid regels moet opstellen voor het gebruik van nieuwe technologieën zoals gezichtsherkenning.

Volgens Nadella zijn veel van de huidige toepassingen van gezichtsherkenning ‘verschrikkelijk’. “Er is sprake van een race to the bottom”, verklaarde hij deze week tijdens een bijeenkomst met journalisten. “Dat gaat niet goed aflopen voor de tech-industrie of voor de maatschappij.”

De Microsoft-ceo pleit daarom voor wetgeving die al te drieste experimenten met gezichtsherkenning onmogelijk moet maken. “Het is beter om regels te hebben, zodat we beschermen wat er het meest toe doet.”

Big Brother-achtige scenario’s

De Microsoft-kritiek op gezichtsherkenning is niet nieuw. Eind vorig jaar waarschuwde Brad Smith, topman bij Microsoft op gebied van juridische zaken, nog voor Big Brother-achtige scenario’s.

“Als je een winkel binnenloopt kan de winkelier straks dankzij gezichtsherkenning zien wanneer je er voor het laatst was, wat je toen hebt vastgehouden en wat je hebt gekocht. En dat is nog maar kinderspel in vergelijking met wat de technologie kan betekenen voor de verhouding tussen burgers en de staat”, aldus Smith.

Amazon

Nadella noemde tijdens de bijeenkomst van deze week geen namen van bedrijven die het volgens hem verkeerd doen. Maar vermoedelijk doelt de Microsoft-topman in de eerste plaats op Amazon, dat al geruime tijd onder vuur ligt omdat het zijn gezichtsherkenningssoftware Rekognition levert aan politiediensten.

Onder meer de Amerikaanse burgerrechtenorganisatie ACLU heeft Amazon opgeroepen om daarmee te stoppen. Ook werknemers en aandeelhouders van Amazon menen dat het bedrijf Rekognition niet meer moet verkopen aan opsporingsinstanties. Vooralsnog lijkt de leiding van Amazon zich daar echter weinig van aan te trekken.

Facebook

Facebook kreeg vorig jaar eveneens kritiek omdat het Europese gebruikers via ingewikkelde toestemmingsvensters gezichtsherkenning door de strot duwde.