Beeld © Getty
Beeld © Getty
Nieuws

Facebook groeit door, alle schandalen ten spijt

30 januari 2019 22:25

Facebook lijkt de schandalen die het bedrijf teisteren van zich af te schudden alsof het niets is. Het aantal gebruikers blijft groeien en ook de omzet en winst stijgen spectaculair.

Ondanks alle aanhoudende onrust rond Facebook, zag het bedrijf ook het afgelopen kwartaal het aantal gebruikers stijgen. Ook de omzet en winst stegen, harder dan waar analisten op rekenden, blijkt uit de kwartaalcijfers van het bedrijf. 

In totaal waren 2,32 miljard gebruikers die tussen september en eind december minimaal een keer per maand inlogden. Het aantal dagelijkse gebruikers steeg ook met 9 procent tot 1,52 miljard.

Facebook weet te profiteren van de groei in het aantal gebruikers. Want de omzet steeg met bijna een derde tot 16,91 miljard dollar. De winst steeg met 61 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2017 en kwam uit op 6,9 miljard dollar.

Meer gebruikers in Europa

Het aantal mensen dat maandelijks in ieder geval één keer inlogt groeide in Europa tot 381 miljoen. Dat is opmerkelijk, want na maart bleken vooral Europeanen afscheid te nemen van Facebook. Daar lijkt nu een einde aan te zijn gekomen. 

En Europa staat niet op zich. Want in alle regio's was er sprake van een groeiend aantal maandelijkse Facebook-gebruikers. Behalve in de VS: daar bleeft het aantal hangen op 242 miljoen. 

Verwachtingen

Vooraf rekenden analisten op Wall Street dat het aantal maandelijkse gebruikers rustig door zou groeien tot 2,32 miljard, waar dat er in de vorige driemaandsperiode nog 2,27 miljard waren. 

Daarnaast voorspelden ze een procentuele omzetgroei van dubbele cijfers, waardoor die uit zou komen op 16,39 miljard dollar. 

Voor het lopende kwartaal rekenen analisten op een omzet van 14,81 miljard dollar.

Vooraf waarschuwde Facebook nog dat de groei van het bedrijf iets zou vertragen, maar daar blijkt weinig sprake van. Als redenen noemde het bedrijf de hogere uitgaven, onder andere door investeringen in Stories in Instagram, en ingrepen om de privacy en veiligheid van gebruikers beter te beschermen. 

Ophef en schandalen

Los van de groei en de financiële successen van het bedrijf, zal het afgelopen jaar voor Zuckerberg zeker niet in de boeken gaan als het leukste. Facebook was onderwerp van de nodige schandalen, waarvan het Cambridge Analytica-schandaal het bekendste is.

Dat draaide om het campagnebureau Cambridge Analytica dat via een app-developer de persoonlijke gegevens van miljoenen Facebook-gebruikers in handen kreeg. Op basis van die data hielp het politici met het voeren van campagne, waaronder de Amerikaanse president Donald Trump.

Daar bleef het niet bij. Want het bedrijf kwam vaker slecht in het nieuws. Zo zou Facebook onder meer een pr-bureau hebben ingehuurd om concurrenten zwart te maken. En vandaag bleek nog dat Facebook tieners betaalt om een app te installeren die hun netwerkverkeer afluistert en data bij elkaar harkt.

En het bedrijf lag al langer onder vuur om de verspreiding van nepnieuws, haatzaaien en nep-accounts

Miniatuurvoorbeeld
Tieners betaald voor data

Ophef over Facebooks 'afluister-app' voor tieners

Facebook onder vuur

Het zorgde ervoor dat het sociale netwerk onder een vergrootglas kwam te liggen. Ceo Mark Zuckerberg werd ter verantwoording geroepen door Amerikaanse en Europese politici. Men wilde onder meer weten wat Facebook doet om de privacy en veiligheid van gebruikers te beschermen.

Naast de politieke optredens verontschuldigde Zuckerberg zich uitgebreid in een charmeoffensief voor het schenden van het vertrouwen van de gebruikers en beloofde hij beterschap.

Ondanks die belofte moet het bedrijf in Groot-Brittannië een boete betalen vanwege het privacy schandaal rond Cambridge Analytica. En ook in de VS wordt het bedrijf daarom vervolgd.

Tegelijkertijd lijken consumenten kritischer dan ooit over wat er gebeurt met hun gegevens. En dat alles zorgde ervoor dat ook Zuckerbergs positie ook ter discussie stond, in ieder geval voor grote investeringsfondsen. Zuckerberg liet in een interview met CNN al eens weten dat hij echt niet van plan is op te stappen. 

Miniatuurvoorbeeld
Vertrouwen daalt

Gebruikers massaal van Facebook af, Instagram in de lift

15 jaar oud

Facebook werd in 2004 opgericht en is ondertussen veel meer dan alleen het sociale netwerk dat ceo Mark Zuckerberg destijds begon. In de loop der jaren kwamen er vele diensten en producten bij die het zelf opstartte of overnam.

Facebook is onder andere ook het moederbedrijf van Instagram, Whatsapp en Oculus. Maar over die bedrijven brengt Facebook vrij weinig naar buiten.

Het gooit ze op een hoop en zegt dat meer dan 2,6 miljard mensen een app gebruiken uit de Facebook-familie, waartoe het Facebook, Whatsapp, Instagram en Facebook Messenger rekent. Op dagelijkse basis ging dat in het derde kwartaal om 2 miljard mensen.