Een treinreiziger op station Woerden. Beeld © ANP
Een treinreiziger op station Woerden. Beeld © ANP
RTLZ

Treinreis zonder verplichte incheck bij andere vervoerder komt er niet

5 februari 2019 08:47

Een treinreis waarbij je maar een keer in- en uitcheckt terwijl je wel met meerdere vervoerders reist, blijft toekomstmuziek. Het bouwen van een systeem om een grote ergernis voor reizigers op te lossen is te duur.

In totaal zou het ontwikkelen en onderhouden van het systeem een verliespost van 90 miljoen euro opleveren in de komende 15 jaar.

Vervoerders willen daarom geen nieuw systeem maken, melden zij aan Van Veldhoven. Dat betekent ook dat een systeem waarbij ov-reizigers nog maar een bedrag hoeven te betalen voor een reis van deur tot deur er niet komt.

Tijdwinst

Met de bouw van een systeem is namelijk 22 miljoen euro gemoeid, om het ook nog eens te onderhouden kost 7,7 miljoen per jaar, schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.

De financiële voordelen in dezelfde periode zijn 14,1 miljoen. De tijdwinst en de lagere kosten omdat er minder fouten gemaakt worden bij het in- en uitchecken zijn goed voor een besparing van 1,3 miljoen per jaar.

'Financieel onverantwoord'

Nu investeren in een nieuw systeem is financieel onverantwoord, licht een woordvoerder van NS toe. "Het ov-chipkaartsysteem loopt op z'n einde, technisch gezien. De techniek zal vervangen worden en er komt iets vergelijkbaars voor in de plaats", verwijst hij naar de proef van het bedrijf met reizen met de bankpas.

Extra bedrag

Treinreizigers die behalve met NS ook met een regionale vervoerder reizen moeten bij het overstappen uitchecken bij NS en inchecken bij maatschappijen zoals Veolia, Arriva of Keolis.

Bij reizigers die vergeten uit te checken, schrijven vervoerders een extra bedrag af. Reizigers die hun vergissing in de gaten hebben, kunnen het te veel betaalde bedrag terugclaimen.

Overigens kan het wel. Arriva en Keolis hebben in Overijssel wel een service die extra in- en uitchecken overbodig maakt. 

Minder problemen

In 2015 verzocht de Tweede Kamer om de invoering van een systeem waarbij reizigers alleen aan het begin en het eind van hun reis hoeven in- en uit te checken. Vervoerders zouden dan onderling verdelen wie welk deel van het reisbedrag mag houden.

Maar het aantal reizigers dat problemen heeft bij de overstap, is flink gedaald, stelt Nationaal Openbaar Vervoer Raad (NOVB), waarin vervoerders en overheid overleggen.

400 miljoen treinreizen

In 2017 werd 221.000 keer bij een verkeerde paal op het station ingecheckt. Dat jaar werden 400 miljoen treinreizen gemaakt, het ging dus mis in 0,06 procent van de reizen.

Dat is 'een groot verschil' met de uitkomst van een onderzoek uit 2013, toen het in 1,7 procent van de gevallen mis ging

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zo ziet de ov-chipkaart van de toekomst eruit