'Providers moeten e-mail doorsturen naar nieuw adres bij overstap'
Verplicht forwarden

'Providers moeten e-mail doorsturen naar nieuw adres bij overstap'

06-02-2019 14:25 Laatste update: 14:28

Providers moeten verplicht worden om een jaar lang e-mails te blijven forwarden naar een nieuw adres als consumenten besluiten om over te stappen naar een andere internetaanbieder.

Dat voorstel doet NLconnect, de belangenbehartiger van de glasvezelsector. “In onze ogen moet e-mail forwarding voor klanten net zo vanzelfsprekend worden als nummerportabiliteit”, schrijft NLconnect in reactie op het Wetsvoorstel overstappen telecom.

Ook stelt NLconnect voor om providers te verplichten om consumenten een ‘e-mail only’-abonnement aan te bieden, “zodat consumenten tegen een maandbedrag hun bestaande mailadres kunnen behouden”.

België

Volgens de belangenbehartiger van de glasvezelbranche besluiten veel consumenten nu om niet van provider over te stappen omdat ze dan hun e-mailadres kwijtraken. Dat is een probleem voor aanbieders die glasvezel willen aanleggen: zij hebben moeite om genoeg klanten binnen te halen om glasvezel rendabel te maken.

Tegenover de NOS wijst Mathieu Andriessen, directeur van NLconnect op België, waar providers al jaren wettelijk verplicht zijn om e-mails nog anderhalf jaar door te sturen naar een nieuw adres.

XS4ALL-klanten willen weg

Als het ministerie van Economische Zaken besluit om het advies van NLconnect over te nemen, dan zou dat ook uitkomst kunnen bieden voor klanten van XS4ALL. Verscheidene XS4ALL-klanten willen weg bij de provider nu KPN heeft aangekondigd dat het af wil van de merknaam XS4ALL. Ruim 51.000 mensen ondertekenden de afgelopen weken een petitie tot behoud van de provider.

Klanten die hun e-mailadres willen behouden maar verder geen diensten van de XS4ALL afnemen, betalen nu 183 euro per jaar.

Kijk ook: 4G vervangt vast internet?

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's