Groene introductie

Commentaar: automerk Polestar heeft het begrepen

11 februari 2019 08:48

De nieuwe elektrische Polestar 2 wordt deze maand gepresenteerd, maar dan zonder vliegtuigladingen vol journalisten en cameramensen. De Zweden hebben het begrepen.

Polestar, het elektrische submerk van Volvo, lanceert eind deze maand een nieuwe auto. De Polestar 2 wordt op 27 februari om 13:00 tijdens een webcast geshowd aan journalisten. Dat is geen unicum, maar de Zweden maken expliciet waarom ze geen hotels en vliegtickets boeken voor het journaille. 

"De onthulling is exclusief online te zien om de milieu-impact te elimineren als gevolg van de vluchten die onze gasten anders zouden maken. Zo ondersteunen we één van de voordelen van elektrische mobiliteit."

Polestar laat zien dat het begrijpt dat de wereld verandert en de rol van de automaker dus ook. Dat hebben de meeste fabrikanten nog niet door. De Audi e-Tron werd bijvoorbeeld drie keer gelanceerd, in respectievelijk San Francisco, Namibië en Dubai. Dat het merk er voor koos om in een oliestaat en een Afrikaans land, waar praktisch alle journalisten naar toe moeten vliegen, te organiseren, was bijzonder onhandig. Het illustreert hoe ver de traditionele auto-industrie nog verwijderd is van een mentaliteitsverandering. 

Het is goed om te zien dat Polestar geen mensen invliegt om naar een video te kijken op een heel groot scherm die ze thuis achter de computer ook kunnen zien.