Screenshot uit één van de campagnefilmpjes Beeld © Politie / Scholieren.com
Screenshot uit één van de campagnefilmpjes Beeld © Politie / Scholieren.com
RTL Nieuws

'Zo koop je een DDoS-aanval': politie gebruikt Fortnite om hackers te waarschuwen

14 februari 2019 05:00

Geld stelen in Fortnite, een account hacken op Instagram of een DDos-aanval kopen om een middelbare school plat te leggen, zodat je een toets niet hoeft te maken. Hartstikke strafbaar, maar bijna duizend jongeren stonden op het punt om dit de afgelopen dagen te doen.

Dat blijkt uit cijfers van de Nationale Politie. Die is deze week een onlinecampagne begonnen waarin ze jongeren duidelijk willen maken hoe een simpele klik kan uitmonden in serieuze cybercrime.

Instagram-account hacken

In de campagne kregen jongeren video's te zien waarin werd uitgelegd hoe ze vrij simpel een Instagram-account konden hacken of game-geld konden stelen voor het online spel Fortnite.

Zodra ze dat vervolgens in de praktijk wilden brengen door op een bepaalde link te klikken (wat in totaal 9456 jongeren deden), kwamen ze terecht op de campagnepagina. Daarop stond de mededeling: 'Je bent slechts één klik verwijderd van cybercrime'.

Jonge cybercriminelen

· Eén op de zes jongeren tussen de 12 en de 17 jaar heeft weleens een cyberdelict gepleegd, bewust of onbewust.

· In de leeftijdscategorie 16-17 jaar is dit percentage zelfs 33 procent.

· Het gaat hier bijvoorbeeld om hacken, je online als iemand anders voordoen om vertrouwelijke gegevens te verkrijgen, het online bedreigen van mensen of het downloaden van films zonder ervoor te betalen.

· Jongeren lijken inbreken in iemands huis veel erger te vinden dan inbreken in iemands computer (er is meer afstand tot het slachtoffer, dus minder zicht op de impact).

Bron: Safer Internet Centre Nederland

DDoS-aanval op school

De campagne richtte zich op drie cybercrimedelicten die vaak voorkomen: phishing, hacken en het plegen van DDoS-aanvallen. Zo postte YouTuber Marije Zuurveld een link op Instagram waarmee jongeren stiekem op het account van een ander kunnen inloggen.

En op de onder jongeren populaire site Scholieren.com was een video te zien waarin wordt uitgelegd waar je een DDoS-aanval koopt, maar ook dat was een onderdeel van de campagne.

Campagnefilmpje: 'Uitstel krijgen voor je toets met een DDoS-aanval'

Dit was één van de filmpjes uit de campagne.

Onwetend

In totaal werden de filmpjes in afgelopen dagen 500.000 keer bekeken. Uiteindelijk klikten 9456 jongeren door op de links die hen een stapje dichter bij cybercrime brachten.

Bijna 40 procent van hen gaf aan niet te weten dat wat ze wilden gaan doen, strafbaar was.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zawadi (18) hackte schoolsysteem: 'Ik kon de opdrachten van leerlingen aanpassen'