Amazon marktleider

Vorig jaar 86 miljoen slimme speakers verkocht

19 februari 2019 21:59

In de laatste drie maanden van 2018 werden er 38,5 miljoen slimme speakers verkocht. Dat is meer dan in heel 2017.

Dat blijkt uit cijfers van Strategy Analytics. In heel 2018 werden er volgens de marktvorser 86,2 miljoen slimme speakers verkocht.

Slimme displays zijn volgens Strategy Analytics aan een flinke opmars bezig. In het vierde kwartaal beschikte ruim 10 procent van de slimme speakers ook over een scherm. Het gaat daarbij om apparaten als de Google Home Hub, de Amazon Echo Show en Xiaodu Zaijia van Baidu.

Amazon, Google en Apple

Amazon en Google blijven de markt voor slimme speakers domineren. Amazon verkocht in het laatste kwartaal 13,7 miljoen Echo-apparaten (goed voor een marktaandeel van 35,5 procent), terwijl Google goed was voor 11,5 miljoen verkochte exemplaren (30 procent marktaandeel).

Apple, dat in februari vorig jaar de HomePod op de markt bracht, komt niet verder dan een zesde plaats in de laatste drie maanden van 2018. Het bedrijf verkocht 1,6 miljoen HomePods (marktaandeel: 4,1 procent). Apple moet Alibaba (2,8 miljoen slimme speakers), Baidu (2,2 miljoen) en Xiaomi (1,8 miljoen) voor laten gaan.

Review: wat voegt Google Home Hub toe aan je smart home?