Een van de deelauto's van Snappcar. Beeld © Snappcar
Een van de deelauto's van Snappcar. Beeld © Snappcar
Nieuws

Snappcar wil groeien met gedeelde privé-leaseauto's

1 maart 2019 06:13

Korting op het contract van je privé-leaseauto: daarmee wil Snappcar meer deelauto's op de weg krijgen. Het autodeelplatform heeft een deal gesloten met private leasemaatschappijen om dat mogelijk te maken. Deel je je auto twee keer per maand, dan betaal je al minder voor je leasebak.

Snappcar startte in 2017 al met de eerste proef met waarbij private leaserijders van Privatelease.com korting kregen op het maandelijkse leasebedrag als zij hun auto beschikbaar stelden aan andere automobilisten.

Die test bleek succesvol genoeg om ook met andere leasemaatschappijen om tafel te gaan. Justlease, ALD Automotive en Directlease bieden nu ook de leasecontracten met korting aan voor autodelers van Snappcar.

Door de samenwerking met de leasemaatschappijen moeten er eind dit jaar zeker 1500 leaseauto's worden gedeeld op het platform.

Sneller verhuren

Tijdens de proef kwam Snappcar erachter dat leaserijders hun auto vaker verhuren dan mensen die hun auto zelf kochten. In het eerste jaar doen ze dat bijna twee keer zoveel als verhuurders van een gewone auto.

Dat komt ook omdat het delen van de auto onderdeel is van het leasecontract, legt Victor van Tol, mede-oprichter en ceo van Snappcar uit.

De verplichting om je auto minimaal twee keer per maand te verhuren, duurt net zo lang als het leasecontract. Dat begint bij 18 maanden en kan oplopen tot 48 maanden.

Victor van Tol.

Meer geld besparen

Maar dat is niet de enige reden dat leaserijders sneller hun auto verhuren, zegt Van Tol. Want door je leaseauto vaker te delen, kan een gebruiker geld besparen op het leasecontract.

Per dag dat de auto verhuurd wordt, krijgt degene die zijn leaseauto beschikbaar stelt tussen de 22,50 en 31,50 euro als vergoeding. De hoogte is afhankelijk van het formaat van de auto. Uiteindelijk kan een gebruiker op die manier zelfs geld overhouden.

Vaker gebruikt

De auto's van leaserijders worden hierdoor vaker gebruikt. Bij particuliere bezitters is dat de ene maand wel en de andere maand misschien niet. "De leaserijders maken daarmee een groot deel uit van het aantal transacties op ons platform", zegt Van Tol.

Toch speelt niet alleen geld speelt een rol. "De psychologie van een leaseauto werkt ook anders. Want je koopt die auto niet zelf. Autokopers willen graag een eigen auto en gaan daar anders mee om, terwijl de leaseauto meer als gebruiksauto wordt beleefd", vertelt hij.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

SnappCar gaat voor Duitse markt met overname

Ambities

Snappcar werd in 2012 opgericht en is actief in Nederland, Duitsland, Zweden en Denemarken. Nederland is met afstand de grootste markt voor het bedrijf.

In totaal staan er 600.000 mensen ingeschreven bij de website: in Nederland zijn dat er 400.000. In heel Europa zijn er 70.000 autodelers, waarvan 50.000 in de thuismarkt.

Snappcar heeft als doel om over drie jaar een aanbod van 500.000 auto's op het platform te krijgen. Dat moet ervoor zorgen dat er 5 miljoen minder auto's in Europa op de weg rijden. "Elke auto die je deelt, leidt tot tien minder auto's op de weg."

Om dat cijfer te halen moet het bedrijf dus nog flink groeien. "We moeten elk jaar verdubbelen in het aanbod. Dat halen we nu net niet. Maar als de groei van verhuur via privatelease blijft toenemen, kunnen we datzelfde cijfer halen. En dat komt dus weer omdat leaseauto's vaker gedeeld worden", aldus Van Tol.