Apple Watch goed voor helft snel groeiende smartwatchmarkt
Markt verdubbeld

Apple Watch goed voor helft snel groeiende smartwatchmarkt

28-02-2019 16:51 Laatste update: 16:56

De Apple Watch is goed voor meer dan de helft van de wereldwijd verscheepte smartwatches. De totale markt groeide meer dan 50 procent in een jaar.

In het vierde kwartaal van 2018 werden er wereldwijd een recordaantal van 18 miljoen smartwatches verscheept, meldt marktanalist Strategy Analytics. Dat is een groei van 56 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Gezien over heel 2018 kwam het aantal verscheepte smartwatches op 45 miljoen stuks, ook een record.

De Apple Watch was in het vierde kwartaal goed voor 51 procent van de wereldwijd verscheepte smartwatches. In heel 2018 verscheepte Apple 22,5 miljoen Apple Watches, goed voor precies 50 procent van de totale markt. Veel, maar het aandeel van Apple is wel kleiner dan een jaar geleden. Toen was de Apple Watch in het vierde kwartaal nog goed voor 67 procent van alle verscheepte slimme horloges.

'Samsung en Fitbit sterk verbeterd'

"Apple verliest marktaandeel aan Samsung en Fitbit, dienst rivaliserende smartwatches en winkelaanwezigheid flink zijn verbeterd in het afgelopen jaar", zegt Neil Mawston van Strategy Analytics. Samsung kwam in het laatste kwartaal op de tweede plaats met 13,2 procent van de verscheepte smartwatches, gevolgd door Fitbit met 12,7 procent en Garmin met 6,1 procent.

Apple bracht zijn nieuwste Apple Watch eind september uit. Die vierde uitvoering van het horloge heeft voor het eerst een groter scherm, is onder meer sneller en heeft een verbeterde hartslagmeter met ECG-scanner. Samsung kwam in augustus met de Galaxy Watch en brengt binnenkort de Galaxy Active op de markt, beide smartwatches hebben een rond scherm en draaien op Samsungs eigen chips en besturingssysteem.

Ook Fitbit heeft ook slimme horloges met een eigen besturingssysteem, de Iconic en Versa. Ook brengt Fitbit tal van fitnesstrackers uit.  

Google-smartwatches niet populair

Horloges met Google's Wear OS worden in het overzicht van Strategy Analytics onder 'overig' geschaard. Wear OS heeft onder meer te lijden onder een gebrek aan goede chips. Fabrikant Qualcomm bood enkele jaren vrijwel dezelfde chip, waardoor Wear OS-horloges weinig verbeteringen kenden. Sinds eind 2018 is een verbeterde chip te vinden in nieuwe smartwatches met Wear OS.

Review: Apple Watch Series 4