De handgeschreven brieven zagen eruit alsof ze van een familielid of vriend afkomstig waren
De handgeschreven brieven zagen eruit alsof ze van een familielid of vriend afkomstig waren
Nieuws

Techbedrijf wierf klanten met handgeschreven brief

1 maart 2019 18:46

Een bijzonder stukje klantwerving bij het Duitse techbedrijf Celonis. Tegenwoordig staan grote klanten als Uber en Siemens in de portefeuille, maar toen de drie oprichters in 2011 begonnen, wierven ze klanten door middel van handgeschreven brieven.

Hoe val je als startup op tussen al die andere bedrijven die ook hun diensten willen aanbieden aan grote jongens? Dat was de vraag die de Duitse tech-ondernemers Alexander Rinke, Martin Klink en Bastian Nominacher in 2011 bezighield.

Na hun studie aan de Technische Universiteit München richtten ze het bedrijf Celonis op, dat bedrijven met behulp van software en kunstmatige intelligentie wil helpen om hun prestaties te verbeteren.

Binnen vijf dagen advies

Aan de hand van door hen verzamelde data kunnen ze bijvoorbeeld zien welke werknemers weinig productief zijn, welke leveranciers te langzaam zijn en welke processen beter kunnen worden gestroomlijnd. Vervolgens geven ze binnen vijf dagen advies voor verbeteringen.

Maar hoe overtuig je als beginnend bedrijf klanten dat zij jou moeten inhuren? Mails belanden snel in de virtuele prullenbak en getypte brieven en fancy offertes komen mogelijk niet verder dan de strenge ogen van secretaresses.

Handgeschreven brieven

En dus schreef het drietal persoonlijke handgeschreven brieven aan hooggeplaatsten bij grote bedrijven. De brieven zagen er op het eerste gezicht uit alsof ze door een vriend of familielid waren geschreven.

En het werkte, ze werden gelezen. Rinke, Klink en Nominacher mochten langskomen. Inmiddels heeft Celonis een jaaromzet van 70 miljoen euro, 400 mensen in dienst, en werken ze onder meer voor L’Oréal, Uber, Siemens en Vodafone.