Facebook spant rechtszaak aan om Chinese nep-likes
Profielfraude

Facebook spant rechtszaak aan om Chinese nep-likes

03-03-2019 09:57 Laatste update: 10:03

Facebook en Instagram hebben een rechtszaak aangespannen tegen vier bedrijven en drie personen in China die handelen in nepprofielen, nep-likes en nepvolgers.

"Door de rechtszaak aan te spannen willen we duidelijk maken dat dit type frauduleuze activiteiten niet wordt getolereerd", schrijft Paul Grewal, vice-president bij Facebook, in een blogpost. "We treden hard op om ons platform te beschermen."

Via de rechtszaak eist Facebook dat de personen en bedrijven stoppen met reclame voor de verkoop van nep-accounts, nep-likes en nepvolgers. Ook wil het sociale netwerk dat de Chinezen stoppen met het gebruik van domeinnamen waarin bijvoorbeeld 'Facebook' of 'Instagram' voorkomen.

Volgens Facebook zijn de personen en bedrijven die het bedrijf voor de rechter sleept, niet alleen actief op Facebook en Instagram, maar ook op andere platformen, zoals LinkedIn, Twitter, Google en Amazon.

Populariteit kunstmatig verhogen

Facebook en andere sociale media zijn in een permanente wapenwedloop verwikkeld met bedrijfjes die nepprofielen aanmaken. In mei vorig jaar maakte Facebook bekend dat het in zes maanden tijd bijna 1,3 miljard nepprofielen had verwijderd. Het gaat daarbij onder meer om accounts die worden aangemaakt om nepnieuws te verspreiden.

Ook Instagram heeft de handen vol aan de aanpak van nep-accounts die worden aangemaakt om anderen te misleiden. Op Instagram zijn nepprofielen onder meer in trek bij influencers die nepvolgers, nep-likes en nepreacties kopen om hun populariteit (en daarmee hun financiële aantrekkelijkheid voor adverteerders en bedrijven) kunstmatig te verhogen.