Het management van The Next Web op bezoek bij de Financial Times in Londen. Beeld © TNW
Het management van The Next Web op bezoek bij de Financial Times in Londen. Beeld © TNW
Nieuws

The Next Web verkoopt meerderheidsbelang aan Financial Times

5 maart 2019 16:01

De Britse zakenkrant Financial Times (FT) heeft een meerderheidsbelang genomen in het Nederlandse mediabedrijf The Next Web (TNW). Met de overname willen beide partijen hun bekendheid vergroten en verder groeien.

Dat hebben de bedrijven dinsdag bekendgemaakt. Over de grootte van het belang en hoeveel FT ervoor heeft betaald, doen de betrokkenen geen uitspraken. Wel is bekend dat het driekoppige management - Boris Veldhuijzen van Zanten, Patrick de Laive en Robert Jan de Laive - de rest van de aandelen houdt.

TNW is in Nederland vooral bekend van zijn jaarlijkse techcongres The Next Web Conference in Amsterdam, waar duizenden 'digital minds' van over de hele wereld praten over (de toekomst van) technologie en internet. Ze laten zich inspireren door grote namen uit de internetwereld, zoals YouTube-ster Casey Neistat.

Internationale site

Daarnaast runt het bedrijf een populaire Engelstalige nieuwssite. Vanaf de redactie aan de Amsterdamse grachten houden enkele tientallen verslaggevers de lezers op de hoogte over ontwikkelingen op het gebied van technologie.

Ook schrijven er correspondenten mee vanuit de Verenigde Staten, India en het Verenigd Koninkrijk.

Meerdere partijen in de race

Medeoprichter en TNW-ceo Boris Veldhuijzen van Zanten laat aan RTL Z weten dat er nog andere partijen in de race waren, maar dat de vermaarde krantenuitgever uit Londen uiteindelijk aan het langste eind trok. "Vanaf het eerste moment was er een goede fit en leefde de gedachte dat we er allemaal beter van zouden worden."

Toch duurde het acht maanden voordat de deal rond was. De gesprekken met FT-ceo John Ridding waren daarbij doorslaggevend, blikt Veldhuijzen van Zanten terug. "Hij vertelde ons dat het in 1888 opgerichte bedrijf sinds 2000 merkte dat 'digital' de toekomst is. Ze wilden hun naam niet veranderen in Digital Times, maar snapten wel hoe belangrijk het is."

Gouden rolodex

Veel gaat er volgens hem niet veranderen. Veldhuijzen van Zanten en zijn compagnon Patrick de Laive blijven het bedrijf gewoon runnen, vertelt de internetondernemer. "Ik heb tegen het personeel gezegd dat er een nieuwe aandeelhouder is met een gouden rolodex waar wij gebruik van kunnen maken."

Twintig miljoen mensen kennen ons, maar dat zouden er eigenlijk vijfhonderd miljoen moeten zijn.

TNW ontstond in 2006 toen oprichters Veldhuijzen van Zanten en De Laive hun startup Fleck tijdens een techevent onder de aandacht wilden brengen. Ze wilden eigenlijk afreizen naar een internetconferentie in Silicon Valley, maar besloten vanwege de kosten hun eigen evenement te organiseren.

Fleck mislukte jammerlijk, maar hun internetcongres groeide uit tot een wereldwijde hit. Terwijl er in 2006 nog zo'n 300 bezoekers op The Next Web Conference af kwamen, is dit aantal het afgelopen decennium flink opgelopen. Dit jaar verwacht de organisatie 17.500 bezoekers, verdeeld over twee dagen. Op de sprekerslijst staan topmensen van Google, Facebook, Microsoft en IBM.

Activiteiten verbreed

Naast de jaarlijkse conferentie en de nieuwssite heeft The Next Web de afgelopen jaren zijn activiteiten verbreed. Zo richtte het startupbroedplaats TQ op en lanceerde het onder de naam Index.co een database op waarin alles rondom startups wordt bijgehouden.

Daarnaast adviseert The Next Web bedrijven op het gebied van internet. Patricks broer Robert Jan de Laive werd aangetrokken als cfo.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Vanuit Amsterdam de wereld veroveren, tech-hub TQ opent officieel

Met de komst van FT als meerderheidsaandeelhouder hoopt TNW al die activiteiten internationaal verder uit te kunnen rollen. Daarvoor is extra kapitaal op dit moment niet nodig, zegt de internetondernemer. "We zijn winstgevend, dus we kunnen groeien op eigen kracht."

Wel hoopt het op het wereldwijde bereik van 's werelds grootste en bekendste zakelijke dagblad mee te liften. Met een betaalde oplage van 910.000 lezers is de Financial Times een van de grootste zakenkranten ter wereld.

"We zijn heel ver gekomen op eigen kracht, maar we hebben het gevoel dat we op dit moment nog niet genoeg mensen bereiken", aldus Veldhuijzen van Zanten. "Twintig miljoen mensen kennen ons, maar dat zouden er eigenlijk vijfhonderd miljoen moeten zijn."