Full electric

Autobeurs Genève gaat nu vooral over elektrische auto's

7 maart 2019 10:40

Tien jaar nadat Tesla de Roadster op de markt bracht, is elektrisch rijden bij de autobeurs in Genève nu echt door alle merken te zijn omarmd. Bright-autotester Rutger Middendorp vat de hoogtepunten samen.

De autobeurs van Genève was altijd een kleine beurs voor de luxemerken. Steeds meer merken mijden echter de grote shows in Frankfurt en Parijs omdat de kosten uit de pan rijzen. Genève trekt gek genoeg steeds meer volumemerken aan. Dit jaar zijn het aantal primeurs dan ook niet van de lucht. En bijna allemaal zijn ze elektrisch. Van de Pininfarina Battista tot de Volkswagen ID Buggy

De 'Europese auto van het jaar' werd er ook aangekondigd en, jawel, hij is elektrisch. De Jaguar iPace won de begeerde titel. De Engelse SUV is de eerste elektrische auto van Jaguar en ook meteen de eerste Jaguar ooit die deze prijs op zijn naam mag schrijven. Jaguar was de grote Duitse merken allemaal te slim af en zal het komende jaar nog steeds weinig directe concurrentie hebben in zijn klasse. 

Onder de nieuwe elektrische auto's op de beurs waren: de frisse nieuwe Peugeot 208, de Honda e Prototype, de Pininfarina Battista, de Polestar 2, de Seat El Born en de Citroën Ami One. Maar er was nog veel meer elektrisch nieuws. 

Volkswagens MEB-platform

Het Volkswagenconcern gaat een flink aantal auto's op het zogenaamde MEB-platform verkopen: een modulaire elektrische basis van wielen, ophanging, accu, motor en digitaal brein. Dat doet in principe elke automaker, om kosten te besparen, maar Volkswagen wil er zelfs geld aan gaan verdienen. MEB wordt verkocht aan automakers, om zelf een elektrische auto op de markt te kunnen zetten.

Voordeel voor Volkswagen is dat het zijn ontwikkelkosten sneller kan terugverdienen, voordeel voor de kleine autobouwer is dat het ook aantrekkelijk wordt om in kleine aantallen auto's te gaan maken. Een elektrische cabrio of pick-up komt zo een stuk dichterbij. De Buggy die Volkswagen op de stand heeft staan is om de mogelijkheden van het platform te illustreren. 

Audi's instap-E-Tron

De Audi E-Tron was de eerste elektrische auto van het merk met de vier ringen, de Q4 E Tron wordt daar net onder gepositioneerd. De technologie komt grotendeels overeen met die van de grote broer, maar her en der wordt er wat bespaard in formaat, techniek en materialen om de Q4 wat goedkoper in de markt te kunnen zetten. 

Plug-in hybrides en modulaire accu's

Er zijn merken die nog niet mee willen in de elektrificatie. Alfa Romeo en Jeep zetten beide plug-in hybrides op de beurs. De opvallende Alfa Romeo Tonale en de Jeep Renegade en Compass PHEV. Voorlopig hebben beide merken dus nog geen volledig elektrische auto's in het assortiment.

Fiat heeft wel de Concept Centoventi met verwisselbare accu's op de stand staan. Een idee dat al meerdere malen uitgeprobeerd is, maar moeilijk schaalbaar lijkt te zijn. De Centoventi heeft allerhande modulaire onderdelen, van daken, bumpers, wieldoppen tot exterieurwraps, maar ook inklikbare interieurdelen. 

Eén merk biedt weerstand

Terwijl heel Genève volstaat met elektrische auto's introduceert Mazda de fraaie CX-30. Een crossover voor wie de CX-3 te klein en de CX-5 te groot vindt. Geen accu te bekennen met meer dan 12V in deze auto. Mazda gaat trots door met verbrandingsmotoren en heeft zelfs een nieuwe generatie Skyactiv motoren in de aanbieding die de laatste procenten efficiency winst er letterlijk uit proberen te persen. 

Imagine by Kia

Automakers zetten al jaren 'elektrische' conceptcars op de stand. Volgens mij vooral om van het gezeik af te zijn dat ze nog geen elektrische auto's verkopen. Kia daarentegen heeft met de e-Niro en later dit jaar de nieuwe e-Soul twee van de meest aantrekkelijke elektrische auto's in de showroom staan. Als zij dus een concept neerzetten, kunnen we beter even opletten.

De Imagine by Kia heeft naar goede Oosterse traditie een onvoorstelbaar rare naam, maar geeft wel inzicht in wat we in de toekomst van Kia kunnen verwachten. En dan is vooral de snuit opvallend. Geen losse verlichtingsunits, maar een groot front waarin de traditionele grill en koplampen één vorm maken. Bijzonder futuristisch en later dit jaar op wat kleinere schaal in de nieuwe e-Soul terug te vinden. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Autobeurs Genève wordt gedomineerd door elektrische supercars

Kijk ook: conceptauto's op CES 2019

Volg Bright op YouTube voor meer video's over elektrische auto's