Nieuws

Facebook maakt mooie sier met privacyplan: 'Superslimme zet'

7 maart 2019 12:01

Facebook gaat het helemaal anders doen, kondigt ceo Mark Zuckerberg aan in een 3000 woorden tellende blogpost. Facebook, het grootste digitale dorpsplein van de wereld, zal zich vanaf nu toeleggen op privacyvriendelijk communiceren. Een opmerkelijke koerswijziging die vooral ingegeven lijkt door de drang geld te blijven verdienen.

Uitgebreid legt Zuckerberg uit hoe hij wil werken aan ‘een wereld waarin mensen privé kunnen communiceren en vrij kunnen leven terwijl ze weten dat hun informatie alleen wordt gezien bij de mensen van wie ze willen dat zij het zien, terwijl die informatie niet eeuwig toegankelijk kan zijn’.

Als dat lukt, dan zal Zuckerberg trots zijn op het verschil dat hij heeft gemaakt, schrijft hij

'Goud gevoel voor geld' 

"Dat meent hij absoluut", denkt Sonja Loth, directeur van Social Inc., een bedrijf gespecialiseerd in socialmediastrategie. "Al denk ik niet dat hij dit vanuit zijn diepe overtuiging doet. Zijn motivatie is niet altruïstisch van aard, maar hij heeft een gouden gevoel voor waar er geld te verdienen is", zegt Loth.

Dat geld is volgens Zuckerberg te verdienen in afgesloten omgevingen. "Dat is superslim, daar moet je alles op inzetten. Het is heel simpel: anders raakt hij klanten kwijt", zegt Loth.

"De maatschappij eist meer privacy en een-op-een besloten communicatie, die trend is al heel lang gaande. Zuckerberg moet nu het mammoetschip Facebook van koers veranderen", zegt ze. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zuckerberg: communicatie gaat van publiek naar privé

Businessmodel veranderen

De afgelopen vijftien jaar hebben Facebook en het later overgenomen Instagram flink verdiend aan het tonen van advertenties naast de persoonlijke berichten van gebruikers.

Maar als Zuckerberg denkt aan de toekomst, dan denkt hij meer aan privacy-gefocuste communicatie dan aan open platforms, schrijft hij. Is dit dan een logische stap en hoe moeten we zijn visie op waarde schatten?

Qua toekomstvisie denkt Wim Zwanenburg, analist bij Stroeve en Lemberger Vermogensbeheer, dat het een slimme stap is. "Dit zet de marges voor de korte termijn misschien wat onder druk bij Facebook, maar als je kijkt naar de omzetontwikkeling loopt het stevig door."

"Het advertentiemodel staat nog steeds, maar deze post van Zuckerberg duidt op een verandering van het businessmodel", zegt Zwanenburg. "Analisten zien een enorme potentie voor die verandering, terwijl adverteerders niet terughoudend worden."

Belofte met korreltje zout

Daarnaast is de afzender van de boodschap ook nog eentje om zeer kritisch te benaderen. De afgelopen jaren kwam Facebook terecht in privacyschandaal na privacyschandaal.

Amper drie dagen terug werd duidelijk dat Facebook gebruikers stiekem vindbaar maakt met hun telefoonnummer. En werd duidelijk dat het omstreden Cambridge Analytica via Facebook bij de gegevens van tientallen miljoenen gebruikers kon. 

"Ik zou dit soort beloften zeker met een flinke korrel zout nemen", zegt David Korteweg, beleidsadviseur bij digitale burgerrechtenvereniging van Bits of Freedom. "Het is too little, too late. Als je kijkt naar het track record van Facebook als het gaat om privacy, dan doen ze het vooral heel slecht."

Oorverdovende stilte over kritiekpunten

Volgens Korteweg wordt nu wel met veel bombarie aangekondigd dat Facebook privacy centraal gaat stellen, maar wordt er vooral gezwegen over wat er wel of niet meer gaat gebeuren.

"De bottom line van Facebook is dat ze een enorme prikkel hebben om gebruikers te analyseren en te targetten. Dat blijft staan, daar verdienen ze geld aan, maar daarover blijven ze oorverdovend stil", zegt Korteweg. 

Hij is wel tevreden over het plan om alle chatdiensten van Facebook met standaard end-to-end-encryptie, waarbij berichten altijd versleuteld worden verstuurd, aan te bieden. "Dat is goed. Maar ze kunnen het gedrag van mensen gewoon blijven analyseren. Wat ik er zelf in lees is dat ze gewoon zien dat mensen meer privé communiceren, en daar willen ze een grotere speler worden."

Onderlinge communicatie is goudmijn

Datzelfde ziet Loth ook gebeuren. "Mijn klanten geven alleen maar meer uit aan platformen van Facebook en zijn heel geïnteresseerd in diensten via Whatsapp. Als er daar meer kan, dan gaan ze meer geld uitgeven. Er is een openbare en een gesloten kant en daar kan je tussen kiezen. Dat lijkt me heel slim." 

Korteweg blijft dan ook kritisch over de stap. "Ze verpakken het als: we vinden privé-communicatie belangrijk. Maar ze willen gewoon groter worden in onderlinge communicatie. Ze zeggen er niet veel over, maar dat is de enorme goudmijn van nu. Het is meer dat dan een fundamentele wijziging van principes of het businessmodel", besluit Korteweg.