Een kantoor van Google in Berlijn. Beeld © EPA
Een kantoor van Google in Berlijn. Beeld © EPA
Nieuws

Google verwijdert 6,3 miljoen schadelijke advertenties per dag

14 maart 2019 09:30

Google heeft vorig jaar een gigantische hoeveelheid advertenties van zijn platforms verwijderd. In totaal werden er 2,3 miljard advertenties weggehaald om verschillende redenen.

Dat blijkt uit cijfers die het bedrijf zelf bekend heeft gemaakt. Google is veruit de grootste speler op de wereldwijde advertentiemarkt, een reden dat het zo'n astronomisch aantal advertenties kan onderscheppen. Vorig jaar was de omzet uit advertenties van het bedrijf meer dan 116 miljard dollar.

Schadelijke advertenties

Nog een reden, zo schrijft Google, is dat het vooral veel meer werk heeft gemaakt van het onderscheppen van wat het zelf schadelijke advertenties noemt. In 2018 heeft het bedrijf 31 nieuwe advertentieregels aangenomen.

Zo mogen er geen advertenties meer worden verspreid door commerciële bedrijven die de borg voorschieten voor mensen die in de cel zitten. In de VS is dat een flinke industrie, maar volgens Google maakt die misbruik van kwetsbare groepen.

En er is nog veel meer wat niet meer mag. Denk bijvoorbeeld aan advertenties voor schimmige verslavingsbehandelingen, onbetrouwbare doorverkopers van tickets, voor crypto's en zelfs malafide garagedeurmonteurs. Ook filtert Google advertenties van partijen die je gegevens buit willen maken.

Adverteerder verbannen

Alles bij elkaar heeft dat er toe geleid dat 734.000 adverteerders en 1,5 miljoen apps volledig zijn verbannen door Google. 

Om een beeld te geven om hoeveel advertenties het nu gaat: 2,3 miljard per jaar, komt neer op 6,3 miljoen per dag, 4375 per minuut en 73 advertenties per seconde. Iedere seconde van het jaar, klokje rond. Dat wordt uiteraard niet handmatig gedaan. De overgrote meerderheid van de foute advertenties wordt herkend met kunstmatige intelligentie.

Fake news en racisme

Naast kwalijke advertenties, neemt Google ook sites op de korrel waarvan het bedrijf oordeelt dat ze niet deugen. Als een site bijvoorbeeld haat of racisme predikt of evident nepnieuws verspreidt, haalt Google ook daar de advertenties weg, zodat de site er geen geld aan verdient.

In dit kader werden er van 1,2 miljoen webpagina's advertenties verwijderd.