'Gamer Ninja kreeg miljoen dollar om Apex Legends te promoten'
YouTuber

'Gamer Ninja kreeg miljoen dollar om Apex Legends te promoten'

14-03-2019 11:01 Laatste update: 11:18

Populaire YouTuber Ninja zou 1 miljoen dollar hebben gekregen om de game Apex Legends vanaf de lancering te spelen, om hype rond de game te creëren.

Ninja is één van de grootste gamestreamers: de Amerikaan speelt games, voorziet ze van commentaar en trekt daarmee honderdduizenden kijkers. Op YouTube heeft Ninja 21,7 miljoen abonnees, op streamplatform Twitch is hij de meest gevolgde persoon met ruim 13 miljoen volgers. EA zou die volgers via Ninja hebben willen bereiken en had daar 1 miljoen dollar voor over, meldt een bron aan Reuters.

De gamer speelt de laatste maanden vooral het populaire Fortnite op zijn kanalen. De vergelijkbare gratis battle royale-game Apex Legends werd op 4 februari aangekondigd, en was direct beschikbaar. Om zoveel mogelijk hype rond de game te creëren, werd afgesproken dat Ninja de game op zijn kanalen zou spelen en het op sociale media over zou hebben. Ook de streaker Shroud zou met EA in zee zijn gegaan, maar wil de deal niet toelichten.

Hype: meer dan 50 miljoen spelers

De hype rond Apex Legends kwam er: de game had acht uur na verschijning al een miljoen spelers, binnen drie dagen schoot de teller naar de tien miljoen en na twee weken waren er al ruim 25 miljoen spelers. Inmiddels zijn er meer dan 50 miljoen spelers. Daarmee staat Apex Legends een maand na de lancering op een kwart van de 200 miljoen spelers van Fortnite. Die game is echter ook speelbaar op miljoenen smartphones en tablets, Apex Legends is er vooralsnog alleen voor Windows, Xbox en PS4.

Uitgever EA en gamer Ninja willen niet ingaan op hoeveel geld er met hun samenwerking gemoeid is. De 1 miljoen dollar zou meer dan het dubbele zijn dan Ninja in een gemiddelde maand verdient aan het streamen van games. Steeds meer uitgevers zouden samenwerkingen aangaan met gamestreamers. Zij hebben een groot, trouw publiek dat hen als autoriteit ziet, en kunnen zo trefzekerder en goedkoper zijn dan een grote reclamecampagne.

Bright Game Journaal over Apex Legends:

Meer tech-video's? Volg Bright op YouTube