Net echt

Aan deze realistische VR-avatars werkt Facebook

14 maart 2019 14:02

Facebook werkt aan hyperrealistische avatars zodat we straks in virtual reality met vrienden kunnen praten alsof ze tegenover ons staan.

"De echte belofte van virtual reality is dat we niet naar elkaar toe hoeven te reizen om elkaar te ontmoeten, je kan gewoon een headset op zetten en een echt gesprek voeren." Dat zegt Yaser Sheik, een voormalige hoogleraar aan de Carnegie Mellon-universiteit. Hij werkt bij Facebook aan zeer realistische VR-avatars, meldt Wired.

Het is nu al mogelijk om te chatten in virtual reality, maar de gesprekspartner krijgt dan vaak het uiterlijk van een tekenfilmpoppetje, een soort karikatuur van de gebruiker, zoals de Animoji van Apple. Facebook wil met zijn project levensechte virtuele avatars maken, die de gezichtsuitdrukkingen van mensen tot in de kleinste puntjes kunnen weergeven. Pas als dat lukt, wordt virtueel chatten volgens Facebook net zo realistisch en waardevol als een fysiek gesprek. Het bedrijf noemt de techniek Codec Avatars.

Kunstmatige intelligentie

Met grote installaties worden mensen in 360 graden vastgelegd. Testpersonen zitten een half uur in de installatie en maken allerlei gezichtsuitdrukkingen, terwijl ze een tekst hardop voorlezen. Die beelden worden gebruikt om kunstmatige intelligentie te leren hoe het gezicht van mensen beweegt, hun lichaam en hun kleding. De installatie moet zoveel mogelijk informatie opvangen, 180 gigabyte per seconde, om juist de kleinste details te leren die het verschil maken tussen een mens en een computeranimatie.

Het resultaat is pas over een aantal jaar gereed. Sheik is pas klaar als zijn avatars zo levensecht zijn dat mensen zich niet ongemakkelijk voelen, maar juist vertrouwd. Alle bewegingen die een gebruiker in het echt maakt, moeten straks zonder hapering en in alle detail door de avatar worden overgenomen.

De bewegingen worden straks overgenomen door speciale scanners in toekomstige VR-brillen, die zowel het gezicht als het lichaam van mensen in kaart zullen brengen. Een grote installatie zoals nu wordt gebruikt, is dan door de vergevorderde kunstmatige intelligentie niet meer nodig.

Kijk ook: is dit de toekomst van virtual reality?