Met Cirkle kan ook jij geld verdienen aan foto's van je bord met eten. Beeld © iStock
Met Cirkle kan ook jij geld verdienen aan foto's van je bord met eten. Beeld © iStock
Nieuws

Met deze nieuwe app kun je geld verdienen met je Instagram-foto's

19 maart 2019 12:18

De tijd dat geld verdienen aan Instagram alleen was weggelegd voor influencers is voorbij. Ook zonder tienduizenden volgers kun je nu cashen met je zelfgemaakte kiekjes. De nieuwe app Cirkle zou dat mogelijk moeten maken.

Met alle gefotoshopte en geperfectioneerde plaatjes is het op Instagram soms moeilijk te beoordelen wat je nog kunt geloven. Uit onderzoek van de nieuwe app Cirkle blijkt dat 83 procent van de bevolking het meest vertrouwt op de aanbevelingen van directe vrienden en familie. Daar maakt de start-up slim gebruik van.

De inner circle

De applicatie biedt bedrijven – bijvoorbeeld restaurants – een nieuwe manier van marketing. Tot dusver betaalden zij vaak Facebook, Instagram of influencers om hun zichtbaarheid op sociale media te vergroten. Met Cirkle werkt dat anders: deze app betaalt de gasten van het betreffende restaurant voor hun posts op Instagram. Of ze veel of weinig volgers hebben, doet er niet toe. Iedereen mag meedoen.

Betalen per like

Het principe werkt als volgt: je downloadt de Cirkle-app en koppelt je Instagram-account eraan. In de applicatie kun je zien bij welke restaurants, winkels of andere bedrijven je geld kunt verdienen aan je foto's. Op dit moment is dit alleen nog mogelijk in Amsterdam en Rotterdam, maar het aanbod wordt nog uitgebreid.

Ben jij op één van deze plekken geweest, dan kun je via de app je foto uploaden. Vervolgens krijg je per like betaald. Hoeveel dat is, bepaalt het bedrijf. Vaak gaat het om twee tot vijf cent per like, met een maximum van ongeveer 35 euro.

Er gelden een aantal regels:

  • Je moet de tag en hashtag die Cirkle bij de post zet laten staan;
  • De post moet minimaal 24 uur online staan voordat je het tegoed kunt claimen;
  • Het product en/of de locatie moeten goed zichtbaar zijn;
  • Je mag geen gekochte likes of volgers hebben;
  • Het tegoed moet bij het bedrijf zelf besteed worden;
  • Bedrijven mogen het Cirkle-tegoed weigeren als je niet voldoet aan de spelregels.

Geloofwaardigheid

De nieuwe strategie zou de geloofwaardigheid van het bedrijf moeten vergroten, met nieuwe klanten als gevolg. Mensen geloven immers de mening van hun vrienden sneller dan die van een influencer, zo luidt het idee van Cirkle. "Vandaag is niets waardevoller voor een bedrijf dan mensen die eerlijk en enthousiast over hen praten", aldus de app.

Marketeer Amber van Leeuwen, gespecialiseerd in Instagram, is enthousiast over het concept. "Het klinkt als een handige manier om ervoor te zorgen dat klanten iets over je product zeggen. Als zij enthousiast zijn over je bedrijf, waarom zou je daar dan geen gebruik van maken?"

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Twitter voegt Instagram-achtige schuifcamera toe

'Alles draait om echt zijn'

Dat Cirkle inzet op vertrouwen, is volgens Van Leeuwen – online ook wel bekend als 'The Social Good Girl' – helemaal anno 2019. "Online is er al een tijdje een trend gaande waarbij het draait om 'echt zijn'. Zelfs platformen die nepvolgers verkopen passen hun marketingmethode aan en roepen dingen als 'Bij ons krijg je échte volgers!' – terwijl daar niets van waar is. Vertrouwen is belangrijk in het wereldje."

Toch zou Cirkle dat vertrouwen volgens Van Leeuwen ook juist kunnen aantasten. "Als vriendin X nu iets post van iets dat zij leuk vindt, geloof ik dat direct. Maar stel dat je weet dat vriendin X geld krijgt, vind ik het dan nog wel geloofwaardig? Zodra je ergens euro's aanhangt wordt het toch tricky. Gaan mensen hun verhaal dan niet aandikken? Als ergens geld te halen valt, zijn er altijd mensen die er een slaatje uit willen slaan. Dat moet je natuurlijk zien te voorkomen."

Mick Vierdag en Don Perridon, de oprichters van Cirkle.