Facebook-adverteerders mogen niet meer discrimineren
Na jarenlange kritiek

Facebook-adverteerders mogen niet meer discrimineren

19-03-2019 18:58 Laatste update: 19:02

Facebook heeft een schikking getroffen met verscheidene organisaties over discriminerende advertenties. Het bedrijf staat een deel van zijn adverteerders daardoor niet langer toe om hun reclame alleen te richten op mensen van een bepaalde etniciteit, leeftijdsgroep of geslacht.

De nieuwe beperkingen gelden onder meer voor vacatures en advertenties voor leningen en woonruimte. Bij andere categorieën blijft het wel mogelijk voor adverteerders om bij hun reclame rekening te houden met leeftijd of geslacht. Dat meldt The New York Times.

Het sociale netwerk past zijn beleid aan na jarenlange klachten over discriminatie. Burgerrechtenorganisaties en belangengroepen hadden om die reden verscheidene rechtszaken aangespannen tegen Facebook.

Het bedrijf heeft nu een schikking met hen getroffen. Facebook belooft voor het eind van dit jaar te stoppen met targeting-opties bij de eerdergenoemde advertentiecategorieën. Ook betaalt het bedrijf een bedrag van minder dan 5 miljoen dollar aan de organisaties die de rechtszaken hadden aangespannen.

Discriminerende algoritmes

Daarnaast belooft Facebook dat het in samenwerking met de organisaties blijft kijken naar wat het kan doen om discriminatie tegen te gaan. Daarbij worden onder meer de algoritmes bestudeerd die het bedrijf gebruikt om advertenties te plaatsen, stelt de Amerikaanse burgerrechtenorganisatie ACLU.

Zo bestaat het gevaar dat reclame die niet gericht is op mannen toch voornamelijk aan mannen wordt getoond, omdat de Facebook-algoritmes zien dat zij het vaakst op de advertentie klikken.

Tegenover The New York Times erkent Facebook-coo Sheryl Sandberg dat het gevaar bestaat dat adverteren minder effectief wordt door de maatregelen die Facebook nu neemt. “Maar wij geloven dat het de moeite waard is om die prijs te betalen.”