Autonoom

Zelfrijdende Volkswagens de weg op in Hamburg

3 april 2019 21:09

Volkswagen is een test begonnen met zelfrijdende voertuigen in Hamburg. De auto’s zijn voorzien van 14 camera’s, 11 laserscanners en zeven radars.

De vijf zelfrijdende elektrische e-Golf-auto’s die Volkswagen inzet voor de test, rijden rond op een gebied van 3 kilometer in het noorden van de Noord-Duitse stad.

In de kofferbak van de auto’s zit evenveel computerkracht als in “ongeveer 15 laptops”. Gecombineerd met alle sensors moet die ervoor zorgen dat er geen andere verkeersdeelnemers worden geraakt en dat de auto’s zich aan alle verkeersregels houden. In alle auto’s zit een backup-bestuurder die de besturing kan overnemen als er iets mis dreigt te gaan.

De e-Golfs die Volkswagen inzet, zijn zogeheten Level 4-voertuigen. Dat betekent dat ze een hoge mate van automatisering hebben, maar dat ze nog niet volledig geautomatiseerd zijn, zoals een Level 5-voertuig. Level 5 is de heilige graal voor de ontwikkelaars van zelfrijdende auto’s: bij dergelijke voertuigen is er geen rol meer voor een bestuurder van vlees en bloed.

Slimme verkeerslichten

Volgens Axel Heinrich, hoofd van de afdeling onderzoek van Volkswagen, is de test in Hamburg er onder meer op gericht om te kijken wat de gevolgen van zelfrijdende auto’s zijn voor de stedelijke infrastructuur. “Niet alleen de voertuigen moeten autonomer en intelligenter worden, ook steden moeten een digitaal ecosysteem aanbieden waarbij auto’s kunnen communiceren met verkeerslichten en met elkaar.”

Volkswagen is niet de eerste autofabrikant die zelfrijdende auto’s inzet in een Duitse stad. Sinds 2017 voert BMW al testen uit met autonome voertuigen in München.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Elektrische Volkswagen voor minder dan 20.000 euro'

Zelfrijdende auto's eng? Zo bang waren we ooit voor de fiets

Meer tech-video's? Volg Bright op YouTube