De wonderbaarlijke wederopstanding van de stint: vijf vragen en antwoorden

Stint-baas Edwin Renzen op de nieuwe stint

Met blackbox

De wonderbaarlijke wederopstanding van de stint: vijf vragen en antwoorden

16-04-2019 12:36 Laatste update: 15:12

De Tweede Kamer gaat later vandaag akkoord met de terugkeer van de Stint, als vervoermiddel voor en naar de kinderopvang. Enig punt van discussie lijkt nog of de elektronische bromfiets acht of tien kinderen mag vervoeren. Stint-baas Edwin Renzen is er klaar voor: ''Het is wonderbaarlijk. We kunnen weer doorgaan.''

Na het dramatische ongeluk in Oss, in september 2018, zag het er gitzwart uit voor Stintum, het bedrijf achter de stint. Renzen: ''We gingen failliet. En toen stonden partijen op die zeiden: we gaan jullie eruit trekken, want we geloven er in. Het was een ongelooflijke rollercoaster. Sinds de dag van het ongeluk in Oss tot het moment waarop we van de weg werden gehaald. Mensen die ons wilden overnemen. Of toch weer eerst failliet laten gaan, want dat was goedkoper. Maanden van ups en downs. Lukt het wel, niet? Constant.''

En nu de wonderbaarlijke wederopstanding van de Stint. ''Ja, het is wonderbaarlijk. We staan er ook allemaal wel van te kijken, dat we hier nog staan. Dat we nog grappen kunnen maken. En nu hopelijk weer kunnen doorgaan.''

Wat zijn de belangrijkste veranderingen?

''Er is veel veranderd, het is een totaal nieuw model. De Stint 2019. Met een ‘blackbox’ waarin je alles bij kunt houden; gereden routes, wat er met het voertuig gebeurt. Er is een nieuwe rem op alle assen. Een nieuwe, handmatige parkeerrem. Er is een nieuwe ‘kill-switch’, om de motor uit te zetten. Alle punten die aangedragen zijn, hebben we verwerkt.''

Is de Stint 2019 veilig? Na het ongeluk is Oss is het vertrouwen wel geschaad.

''Ja. We voldoen aan alle nieuwe veiligheidsnormen, die heel gedetailleerd zijn. Aan de vorige voldeden we ook. Er is ook nog steeds vertrouwen vanuit de branche. Altijd al geweest. We hebben een paar weken geleden de vraag gesteld: als we weer de weg op kunnen, wie wil er dan mee doen? We hebben al zo’n 2000 aanmeldingen gekregen. Ons nieuwe voertuig kost 3.000 euro.''

Ze zullen een afweging moeten maken: weer een stint, of een bakfiets, of alternatief vervoer?

''Ja. Of hebben ze net geïnvesteerd in een busje en moeten ze daar weer een afweging maken. Maar twee derde heeft al aangegeven: wij willen door. En wij zijn ook aan hen verplicht te zorgen dat dat dus ook kan.''

Dit is de nieuwe stint

Als het goed is komt er vandaag groen licht van de Tweede Kamer voor de nieuwe, aangepaste regels van minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). En dan?


''Dan ligt de bal bij ons. Dan we iedereen informeren. Zorgen voor de juiste certificaten. We moeten langs bij de RDW. Een aantal trekkrachttesten voor de gordels doen. Verhuizen naar en pand waar we meer ruimte hebben om te werken. De inkoop regelen van de nieuwe materialen. Ale voertuigen die nog in het veld halen terughalen en uit elkaar halen. Dan de Stint 2019 weer in elkaar zetten, en weer terugbrengen. En parallel daaraan rijlessen verzorgen voor zo’n 5.000 tot 6.000 bestuurders.''

En wanneer zien we dan de eerste stint weer terug op de weg?

‘’Het is krap. Het wordt geen vakantie dit jaar. Als er vandaag groen licht komt voor de nieuwe regels, en die gaan begin mei in, dan kunnen we in juli hopelijk de eerste stints klaar hebben. En dan zo’n vijftig per dag assembleren. Het is echt een flink project. Daarom ben ik blij dat ons hele team er nog is. Dit kun je niet met allemaal nieuwe mensen doen. En ik hoop dat als het nieuwe schooljaar begint, in september, dat iedereen dan weer kan doen waar het ons allemaal om te doen was: veilig, milieuvriendelijk, innovatief vervoer voor jonge kinderen.’’