Expo toont de donkere kant van Alibaba
Machtige techreus

Expo toont de donkere kant van Alibaba

23-04-2019 14:44 Laatste update: 14:44

De Design Academy Eindhoven onderzoekt in een tentoonstelling het ondoorzichtige Alibaba.com, de grootste webwinkel ter wereld.

Wat komt er allemaal naar boven als je de donkere gebieden rond Alibaba.com onderzoekt? De Design Academy in Eindhoven presenteerde tijdens de designbeurs in Milaan de resultaten het nieuwe researchproject GEO–DESIGN in de tentoonstelling Alibaba. From here to your home.

Wat komt er zoal naar boven? Achter de virtuele etalage van deze Chinese gigant gaat een veel groter complex aan activiteiten schuil. Zo is Alibaba ook een financiële instelling, een sociaal netwerk, een centrum voor innovatie en biedt het toegang tot onderwijskanalen. Om al deze rollen te kunnen spelen bestuurt het bedrijf een onmetelijk groot logistiek netwerk dat de halve wereld omspant en steden, havens en grote en kleine productiebedrijven met elkaar verbindt.

“In deze uiteenlopende verschijningen – soms zichtbaar maar vaak volledig aan het oog onttrokken – oefent Alibaba een grote invloed uit op elk stadium van het hedendaagse ontwerpproces”, aldus de negen designonderzoekers, allemaal afgestudeerden van DAE, die onderzoek doen naar het operationele model van het Chinese bedrijf.

Dat Alibaba.com geopolitieke macht heeft, tonen de ontwerpers in hun expositie. Er zijn live optredens van TikTok-livestreamer Jing He en een neon installatie dat door AI gegenereerde advertenties laat zien. In Room C laten designduo Arvid&Marie de online interface en algoritme vocabulaire zien. Buyer’s Desires is een collectie van papieren versies van de spullen waarvan Alibaba claimt dat ze de meest gewilde producten zijn. Zo laten de ontwerpers zien dat grote e-commerce ondernemingen zoals Alibaba niet alleen de regels van productie of design dicteren, maar zich ook manifesteren als invloedrijke geopolitieke machten.