Beeld © Getty Images
Beeld © Getty Images
Nieuws

Slack nu echt naar de beurs, chat-app laat miljoenenverlies zien

26 april 2019 17:30

Slack heeft al het papierwerk voor de beursgang ingediend. De chatdienst heeft afgelopen jaar 139 miljoen dollar (125 miljoen euro) verlies gemaakt, op een omzet van 401 miljoen dollar.

Slack gaat op een ongebruikelijke manier naar de beurs. Het bedrijf gaat voor een direct listing  ofwel een directe notering. Bij zo'n direct listing wordt er geen gebruik gemaakt van begeleidende banken die de aandelen vooraf aanbieden aan hun klanten en worden er geen nieuwe aandelen uitgegeven.

In plaats daarvan kunnen de bestaande aandeelhouders gewoon hun aandelen verhandelen via de beurs, vanaf de dag van de beursgang. Slack is het tweede grote techbedrijf dat kiest voor een direct listing. Vorig jaar bracht ook streamingdienst Spotify op die manier zijn aandelen naar de beurs.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Het is officieel: chatdienst Slack wil naar de beurs

140 miljoen verlies

In het papierwerk wordt verder gemeld dat Slack vorig jaar twee keer zoveel heeft omgezet als een jaar ervoor, 400,6 miljoen dollar tegen 220,5 miljoen dollar in 2018. In 2016 was de omzet nog een stuk lager en kwam die uit op 105,2 miljoen dollar.

Het bedrijf blijft investeren en maakt jaar na jaar verlies. Dat verlies ligt de afgelopen drie jaar steeds rond de 140 miljoen euro. Slack merkt op dat het gemaakte verlies constant blijft, maar wel een steeds kleiner percentage van de omzet bedraagt.

Een miljard berichten

De populaire zakelijke chatdienst bestaat sinds 2014. Volgens het bedrijf zijn er in de laatste week van januari meer dan een miljard berichten verstuurd en waren gebruikers gemiddeld negen uur per dag verbonden met Slack. De dienst wordt door de bank genomen anderhalf uur per dag actief gebruikt.

In totaal zijn er meer dan 88.000 betalende klanten en een half miljoen organisaties gebruiken de gratis versie van de dienst. Er zijn 575 partijen die meer dan 100.000 dollar per jaar betalen aan de dienst, wat goed is voor ongeveer 40 procent van de omzet.