Beeld © Getty Images
Beeld © Getty Images
Beperkte test

Instagram gestart met verbergen van aantal likes

1 mei 2019 13:44

Instagram begint een test met het verbergen van het aantal likes bij foto's en video's. Ook voegt Instagram meer opties toe aan zijn camerafunctie.

Dit moet Instagram verbeteren:

Instagram wordt steeds belangrijker voor Facebook. Tijdens ontwikkelaarsconferentie F8 werd een rustiger uiterlijk voor Facebook zelf aangekondigd, met meer nadruk op events en groepen. Het dagelijkse, sociale aspect verschuift steeds meer naar Instagram. Zo heeft Instagram Stories inmiddels al ruim 500 miljoen dagelijks actieve gebruikers, meldt Instagram.

De camera is de drijfveer van Instagram en daarom krijgt de camera-functie van de app nieuwe opties. De nieuwe Instagram Create Mode moet het makkelijker maken om boeiende video's te maken met allerlei effecten en interactieve stickers. Met de functie wil Instagram voorkomen dat bijvoorbeeld influencers hun video's extern hoeven op te nemen. De Create Mode wordt de komende weken uitgerold naar de mobiele apps van Instagram.

Test met verbergen likes

Onlangs ging er al een gerucht dat Instagram een test wilde uitvoeren waarbij likes werden verborgen. Instagram deed daar toen nog geheimzinnig over, tijdens F8 maakte Facebook bekend dat er inmiddels een test in Canada is begonnen.

Bij een beperkte groep gebruikers in het land verbergt Instagram de likes onder berichten. Mensen zien zelf wel hoeveel likes hun foto's of video's krijgen, maar hun volgers zien de cijfers niet. "We willen dat je volgers zich richten op wat je deelt, niet hoeveel likes je posts krijgen", zegt Instagram tegen gebruikers die tot de test behoren. "We willen dat mensen zich minder druk maken over hoeveel likes ze op Instagram krijgen en wat meer tijd besteden aan het verbinden met mensen waar ze om geven", zei Instagram-hoofd Adam Mosseri tijdens F8. "We willen niet Instagram als een wedstrijdje voelt."

Cultuuromslag

Het is niet duidelijk hoe groot de Canadese test is, en of Instagram de test naar meer landen gaat uitrollen. Wel past de stap bij de culturele omslag die Facebook probeert in te zetten.

CEO Mark Zuckerberg wil meer nadruk op privacy. Facebook moet volgens hem rustiger en handiger worden en Instagram moet minder schreeuwerig en sympathieker worden.

Chatfuncties worden samengevoegd

Facebook herhaalde tijdens F8 ook nogmaals zijn voornemen om de chatfuncties van Facebook Messenger, Instagram en WhatsApp binnenkort samen te voegen. Facebook wil het zo veel makkelijker maken om iemand een bericht te sturen, zonder dat je steeds hoeft na te denken welke dienst je moet gebruiken.

"Als je nu iemand wil bellen, hoef je ook niet na te denken over welke telefoonprovider diegene heeft", aldus Facebook. 

Volg Bright op Instagram voor de nieuwste gadgets en tech-nieuws 

Miniatuurvoorbeeld
Via WhatsApp

Bright Update: luister naar het technieuws