Medewerkers bekijken privéberichten Facebook en Instagram
AI-training

Medewerkers bekijken privéberichten Facebook en Instagram

06-05-2019 14:01 Laatste update: 14:01

Om kunstmatige intelligentie te trainen bekijken medewerkers van Facebook ook privéberichten van gebruikers.

Facebook huurt externe bedrijven in om te omschrijven waar berichten van gebruikers op Facebook en Instagram over gaan, meldt Reuters. Die omschrijving is nodig om kunstmatige intelligentie te trainen: hoe meer data zo'n systeem heeft, hoe 'slimmer' het wordt.

Daarbij zouden ook privéberichten worden bekeken, die gebruikers naar slechts een beperkt aantal vrienden hebben gestuurd. Gevoelige data zoals de namen van de gebruikers zouden soms zichtbaar zijn bij die berichten. Elk bericht zou door twee medewerkers worden bekeken, die elk zo'n 700 berichten per dag voorbij zien komen.

Reuters schrijft op basis van het Indiase bedrijf WiPro, dat 260 werknemers heeft die berichten op Facebook en Instagram onderverdelen in vijf categorieën. Zij moeten het onderwerp van het bericht noemen: voedsel, een dier of een selfie. Ook het moment is belangrijk: een doordeweekse dag of een belangrijk evenement? Daarnaast wordt onder meer de intentie van het bericht gekeken: een grap of een serieus bericht?

Facebook bevestigt noodzaak

Facebook bevestigt tegenover Reuters dat medewerkers van extern ingehuurde bedrijven berichten van gebruikers bekijken. Facebook zegt dat het wereldwijd zo'n 200 bedrijven op die manier inzet. "Het is een kernbenodigdheid", zegt Facebook-hoofd kunstmatige intelligentie Nipun Mathur over de data-deling. "Ik zie die noodzaak niet verdwijnen."

Amazon-medewerkers luisteren

Onlangs kwam ook Amazon al meermaals in opspraak vanwege de menselijke werknemers die kunstmatige intelligentie slimmer maken. Daardoor luisterden medewerkers naar spraakopdrachten bestemd voor slimme assistent Alexa en konden daarbij zelfs het adres van gebruikers achterhalen.

Ook konden medewerkers van Amazon-dochterbedrijf Ring naar verluidt via camera's live bij klanten binnenkijken.

Uitleg: privacy-instellingen op Facebook

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's