Het hoofkantoor van Unicredit in Milaan. Beeld © Getty
Het hoofkantoor van Unicredit in Milaan. Beeld © Getty
Nieuws

Unicredit wil niets meer te maken hebben met Facebook

6 mei 2019 18:58

Het Italiaanse Unicredit stopt wereldwijd met het gebruik van Facebook, Instagram en Messenger. De grootste bank van Italië die actief is in 50 landen was eerder al gestopt met adverteren via de sociale netwerken van het bedrijf van Mark Zuckerberg. 1 juni doekt het ook de eigen accounts op.

Unicredit maakte het nieuws bekend via de eigen Facebookpagina. "We bekijken alle digitale kanalen om te zien of ze een discrete vorm van communicatie zijn van hoge kwaliteit. In lijn met dat uitgangspunt kondigen we aan dat we per 1 juni niet maar aanwezig zullen zijn op Facebook, Messenger en Instagram."

Niet ethisch

Enkele maanden geleden werd al duidelijk dat de bestuursvoorzitter Jean Pierre Mustier weinig moest hebben van Facebook. Hij stopte toen alle advertenties via de sociale netwerken van het bedrijf. "We hebben iedere interactie met Facebook geblokkeerd want we denken niet dat Facebook zich ethisch gedraagt."

Mustier gaf toen aan dat Unicredit tot dat besluit was gekomen vanwege het schandaal met Cambridge Analytica.

Trump

Vorig jaar kwam naar buiten dat het campagnebureau Cambridge Analytica ongeoorloofde toegang had tot persoonlijke gegevens van tientallen miljoenen gebruikers van Facebook.

Die informatie werd onder meer gebruikt voor de verkiezingscampagne van Donald Trump in 2016. De zaak gaat Facebook waarschijnlijk een boete van meerdere miljarden dollars opleveren van de Amerikaanse toezichthouder FTC. Ook in andere landen lopen er onderzoeken en zijn al boetes opgelegd.

Twitter

Unicredit is qua omzet de grootste bank van Italië en de nummer 11 van Europa. Ook in Duitsland, Oostenrijk, Polen en andere Oost-Europese landen is Unicredit een van de grote spelers.

Unicredit zegt niet alle sociale media vaarwel. Vooralsnog blijft het bedrijf wel actief op Twitter en Linkedin.