Sundar Pichai, ceo van Google. Beeld © Getty Images
Sundar Pichai, ceo van Google. Beeld © Getty Images
Nieuws

Nieuwe privacy-opties Google: windowdressing of verbetering?

8 mei 2019 17:14

Met een waar mediaoffensief, inclusief opiniestuk van ceo Sundar Pichai in The New York Times, kondigde Google allerlei 'verbeteringen' aan op het gebied van privacy. Privacy-experts zijn kritisch: het is puur eigenbelang dat Google dit doet, zeggen zij.

"Google heeft inmiddels ook begrepen dat mensen privacy heel belangrijk vinden. Ze voelen de hete adem in de nek van Apple, dat van privacy een unique selling point heeft gemaakt. Het is belangrijk om niet achter te blijven in die retoriek", vertelt Hans de Zwart, directeur van privacybelangenorganisatie Bits of Freedom.

Hij krijgt bijval van Vincent Böhre, directeur en jurist van Privacy First. "Net als twintig, dertig jaar geleden rondom milieuvriendelijkheid, eist de consument nu betere veiligheid en privacy van producten."

Ze reageren op de belofte van Google privacyverbeterende maatregelen te nemen. Het wordt makkelijker om cookies van adverteerders te blokkeren en gebruikers krijgen meer inzicht in wat er allemaal aan data over hen wordt verzameld.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Google belooft gebruikers meer controle over hun privacy

Businessmodel

De markt dwingt Google daar ook toe. "Moderne bedrijven die niet privacyvriendelijk zijn, gaan ten onder. Of door torenhoge boetes vanwege het overtreden van privacywetten of omdat ze marktaandeel verliezen aan concurrentie die de privacy van klanten beter beschermt", voorspelt Böhre.

Het bedrijf kan de maatregelen ook prima nemen, want hun businessmodel komt er niet door in gevaar. Google verdient geld met het zo veel mogelijk verzamelen van data, waar het modellen mee bouwt om gedrag mee te kunnen voorspellen, legt De Zwart uit. "En die voorspellingen, bijvoorbeeld over koopgedrag, verkopen ze."

'Er verandert niets'

"Google is helemaal niet geïnteresseerd in jóuw gedrag, maar in collectief gedrag om dat van jou te kunnen voorspellen. Er verandert dus in feite wezenlijk niets aan wat ze doen en de ongelofelijke macht die ze hebben", aldus De Zwart. "Dat is ook de diepe ironie van hoe Google werkt: je kunt uitzetten dat zij je geschiedenis bijhouden, maar dan werken hun diensten minder goed voor je, terwijl Google nog steeds evenveel van je leert."

Hij krijgt bijval van Böhre. "Hun businessmodel, het verzamelen van data en geaggregeerd en geanonimiseerd verkopen, blijft hetzelfde. En de data die ze daarvoor nodig hebben, blijven ze verzamelen."

Afhankelijkheid van data

Google's stap om privacy voor individuele gebruikers te verbeteren, is volgens De Zwart ook uit lijfsbehoud. "Het wordt zo verleidelijker om in hun ecosysteem te blijven, want het gaat niet ten koste van je eigen privacy. En zij hebben je nodig, alles draait om data bij Google", vertelt De Zwart.

"Bij iedere dienst is altijd wel een component die data voor ze verzamelt. Mijn favoriete voorbeeld: met de captcha-functie waarmee je laat weten dat je een mens bent, help je de beeldalgoritmes van Google te verbeteren", zegt De Zwart. Die afhankelijkheid van data zorgt ervoor dat het bedrijf gebruikers tegemoet komt op het gebied van privacy, zonder er zelf door geraakt te worden, vat De Zwart het samen.

Ketentransparantie is positief

Is er dan niets positief, aan de maatregelen van het bedrijf? Jawel, vindt Böhre. De extensie voor je browser waarmee je kunt zien welke bedrijven allemaal betrokken zijn bij de advertentie die je ziet, is goed nieuws. "Dat is een vorm van ketentransparantie, zodat je kunt zien met wie Google nu allemaal zaken doet, als spin in het web", zegt Böhre.