Youfone en Simpel rekenden kosten als roaming uit stond
'Echt heel raar'

Youfone en Simpel rekenden kosten als roaming uit stond

13-05-2019 08:40 Laatste update: 09:24

Telecomproviders Youfone en Simpel brachten bij klanten roamingkosten in rekening, ook al gebruikten klanten in het buitenland geen internet.

De kosten werden zelfs in rekening gebracht bij klanten die roaming nadrukkelijk hadden uitgeschakeld voordat ze naar het buitenland gingen, meldt Tweakers. Beide providers bevestigen dat dergelijke gevallen inderdaad zijn voorgekomen. "Het komt helaas bekend voor", zegt Youfone-coo Sjors Hendriks.

"Het komt voor dat telefoons verbinding maken met datanetwerken, zelfs als roaming is uitgeschakeld via het instellingenmenu van de smartphone", aldus Hendriks. "Dat gebeurt vaak als er tussen 3G en 4G wordt geschakeld of als op een iPhone Wifi-assistent aanstaat. Dan wordt er toch, hoewel roaming uitstaat, heel kort een dataverbinding met een mast gemaakt."

Ook bij Simpel zijn de problemen bekend. "Daar zijn wij vorige zomer zelf ook achtergekomen, toen een klant zich bij ons meldde, en toen zijn we er ook ingedoken, want het is wel echt heel raar", zegt Simpel-directeur e-commerce en klantenservice Youri Treur. "Uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat als je al actieve internetsessies hebt, deze na het uitzetten van roaming gewoon actief blijven."

YouFone en Simpel nemen stappen

Beide providers hebben inmiddels een oplossing voor het probleem. Youfone schakelt dataroaming buiten de EU standaard uit, zodat de instellingen van de klant niet uitmaken. Wie in het buitenland toch tegen hoge kosten wil roamen, moet dat bij de instellingen van Youfone instellen. Klanten die hoge kosten moeten betalen door onbedoeld roamen, krijgen van Youfone een coulanceregeling aangeboden.

Simpel biedt voortaan de mogelijkheid om internet volledig uit te schakelen via zijn site. Een meer klantgerichte oplossing biedt de provider vooralsnog niet. "Wij als Simpel kunnen natuurlijk niets in je telefoon doen", zegt Treur. "Als jij data verbruikt en dat komt via onze netwerkpartners bij ons door, kunnen we niet zien waarvoor die data is gebruikt en of je het wilde gebruiken of niet."

Grote providers

Simpel vindt dat Europa iets moet doen aan de problemen. Vooral bij de kleinere aanbieders lijken er problemen, omdat die in het buitenland volledig afhankelijk zijn van netwerken van anderen. De grote providers hebben ofwel in andere Europese landen ook een eigen netwerk, of grotere deals met buitenlandse providers.

De grote Nederlandse providers bieden hun klanten buiten de EU een internetpas: internet wordt pas ingeschakeld als klanten aangeven dat zij zo'n pas willen. Bij de kleine providers begint de dataverbinding al te lopen bij de kleinste data-overdracht en die kosten kunnen snel oplopen.

Kijk ook: hoe duur is mobiel internet buiten de EU?

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's