Topman Ben Silberman bij de beursgang van Pinterest, vorige maand. Beeld © EPA
Topman Ben Silberman bij de beursgang van Pinterest, vorige maand. Beeld © EPA
Nieuws

Koers Pinterest keldert na tegenvallende vooruitzichten

17 mei 2019 09:57

De eerste kwartaalcijfers van digitaal prikbord Pinterest vallen tegen. Beleggers zijn met name teleurgesteld over de vooruitzichten.

De omzet van de beursnieuweling steeg weliswaar in de eerste drie maanden van het jaar met ruim 50 procent, maar het verlies was veel groter dan verwacht.

Pinterest leed een verlies van 41,4 miljoen dollar op een omzet van 201,9 miljoen euro. Dat was minder dan het verlies van 52,7 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar eerder, maar beleggers hadden op een veel kleiner verlies gerekend. Het verlies per aandeel kwam uit op 0,33 dollar per aandeel, terwijl analisten waren uitgegaan van een verlies van 0,11 dollar per aandeel.

De markt is bovendien teleurgesteld over de vooruitzichten voor het hele jaar. Pinterest denkt dat in heel 2019 het ebitda-resultaat (voor aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie goodwill) tussen de 45 en 70 miljoen euro negatief zal uitkomen.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook:

Drama Uber nog niet voorbij: koers keldert verder

Koers onderuit

Beleggers gooiden als gevolg het aandeel in de nabeurshandel op Wall Street in de uitverkoop, waardoor de koers met 15 procent daalt tot zo'n 26 dollar. Dat is nog altijd 37 procent hoger dan de koers waartegen het medio april naar de beurs ging. Maar in vergelijking met het hoogste niveau, van eind april, is de koers met 25 procent gedaald.

Beleggers hadden hoge verwachtingen van Pinterest. Zo steeg de koers op de dag van de beursintroductie van 19 dollar naar 24,40. In de weken daarna liep de koers verder op.

De tegenvallende cijfers en de koersdaling drukken een negatief stempel op het beurssentiment voor nieuwkomers. De beursgangen van Lyft en Uber liepen uit op een teleurstelling, maar er is nog een aantal bedrijven dat ook naar de beurs wil gaan.

Meer gebruikers

Het aantal maandelijkse gebruikers van Pinterest, belangrijk voor social media die hun inkomsten halen uit advertenties, steeg in de eerste drie maanden van het jaar met 22 procent tot 291 miljoen. De gemiddelde opbrengst per gebruiker nam toe met 26 procent tot 0,73 dollar per gebruiker.

Het aantal maandelijkse gebruikers steeg vooral buiten de VS, maar de gemiddelde opbrengst per gebruiker ligt buiten de VS nog altijd heel laag. Daardoor komt nog meer dan 92 procent van de omzet uit de VS.

Advertenties

Pinterest is een moodboard waar je inspiratie kunt opdoen voor onder meer recepten, bruiloften, de verbouwing van je huis en make-up. Die ideeën kun je opslaan op moodboards en die zijn behoorlijk populair.

Inmiddels bestaat Pinterest tien jaar en twee derde van de gebruikers is vrouw.

Pinterest verdient geld met advertenties: 75 procent van de ideeën op Pinterest komt van bedrijven. Zij betalen Pinterest voor gesponsorde posts. Bedrijven kunnen betalen om heel gericht aan bepaalde gebruikers hun posts te laten zien. Die promoted posts leverde Pinterest vorig jaar 3 dollar per gebruiker op

Via Pinterest kun je gebruikers ook direct iets laten kopen in de app.