Beeld © Getty
Beeld © Getty
Europese verkiezingen

Brussel: sociale media moeten opener zijn over politieke reclame

17 mei 2019 15:07

Google, Facebook en Twitter hebben "robuuste maatregelen" getroffen tegen desinformatie en manipulatie van verkiezingen, maar de Europese Commissie is nog niet tevreden.

Brussel betreurt het dat Facebook en Twitter nog altijd onvoldoende open zijn over (politieke) advertenties die gebruikers te zien krijgen.

Dergelijke reclame kan het publieke debat vatbaar maken voor nepnieuws, schrijven drie EU-commissarissen. "Er moet meer gebeuren om de integriteit van de diensten te versterken." De oplossing die Google heeft aangedragen om transparanter te zijn, wordt nog niet toegepast voor de Europese verkiezingen van volgende week.

Gedragscode

De sociale media ondertekenden vorig jaar een gedragscode tegen desinformatie en leverden dit jaar maandelijks rapportages in over hun voortgang. Microsoft heeft aangegeven zich bij de code aan te sluiten.

Het dagelijks EU-bestuur roept de platforms op hun samenwerking met factcheckers in alle lidstaten te verbreden en aansluiting te zoeken met traditionele media en onafhankelijke onderzoekers. Doel is dat gebruikers een "eerlijke keuze aan relevante en geverifieerde informatie" krijgen voorgeschoteld.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Twitter, Facebook en Google gaan nepnieuws aanpakken

Miniatuurvoorbeeld
Bright Update

Nieuw: luister naar het technieuws