Google gaat abortus-advertenties vooraf controleren
Duidelijke melding

Google gaat abortus-advertenties vooraf controleren

22-05-2019 09:29 Laatste update: 09:29

Google gaat voortaan reclames rond abortussen van tevoren controleren. Ook plaatst het bedrijf extra meldingen bij deze advertenties.

De nieuwe regels rond abortus-advertenties gelden vanaf juni, meldt Google. Iedereen die dan reclame wil maken gericht op het laten uitvoeren van een abortus, moet zich eerst door Google laten controleren. Het bedrijf bekijkt dan of de adverteerder een instantie is die abortussen uitvoert, of niet. De adverteerder moet informatie aan Google overhandigen, en krijgt aan de hand daarvan een certificaat.

De abortus-gerelateerde reclames van die adverteerder zijn daarna altijd gepaard met een melding van Google: "biedt abortussen aan" of "biedt geen abortussen aan". Die melding komt bij alle reclame-uitingen via Google. Zo kunnen gebruikers volgens het bedrijf beter beslissen welke advertenties voor hen relevant zijn.

Onlangs ontdekte The Guardian nog dat Google een aantal jaar geleden voor ruim 150.000 dollar aan gratis advertentieruimte beschikbaar had gesteld aan de Obria Group. Die instantie wekt de suggestie dat het abortussen aanbiedt, maar probeert ongewenst zwangere vrouwen eigenlijk af te laten zien van een abortus.