Chris Lehane Beeld © Airbnb
Chris Lehane Beeld © Airbnb
Nieuws

Hoe Airbnb inzet op spreiding van toerisme: 'Zeg ons maar waar je toeristen wilt hebben'

5 juni 2019 10:42

Terwijl Airbnb in Amsterdam verder onder druk komt te staan, bezocht global policy manager Chris Lehane de hoofdstad om te vertellen dat het verhuurplatform juist steeds meer inzet op het platteland. Niet vanwege overlast, maar omdat daar vanuit de consument vraag naar is: "De reizende millennial wil niet in een dubbeldekker door een stad gereden worden."

In Amsterdam is Airbnb bijna een vies woord geworden. De stad verlaagde het maximum aantal nachten dat mensen hun huis mogen verhuren naar 30 per jaar, en licht zelfs toeristen van hun bed als dat nodig is om illegale b&b's op te rollen. 

Maar kleinere gemeenten heten het verhuurplatform nog wel welkom. Want meer toerisme betekent meer inkomsten.

60 procent buiten Amsterdam

Dat is deels terug te zien in de cijfers, vertelt Chris Lehane, senior vice president global policy voor Airbnb. "Toen we begonnen trok Amsterdam veruit het grootste percentage gasten in Nederland. Dat is nu aan het verschuiven. Inmiddels hebben we tussen de 50.000 en 55.000 aanbieders in Nederland, waarvan 60 procent buiten Amsterdam zit. Zo zien we bijvoorbeeld kleine clusters ontstaan in dorpjes in Zuid-Limburg."

Toch heeft Amsterdam nog altijd veruit de meeste aanbieders. Op 1 januari dit jaar telde de stad 21.000 Airbnb-advertenties. Die zijn de gemeente een doorn in het oog, maar Lehane is van mening dat Airbnb het toerisme in de stad juist spreidt en daarmee niet onverantwoordelijk bezig is. 

"Wij zijn een relatief kleine speler in Amsterdam. Airbnb vormt 7,9 procent van de totale sector en 71 procent van onze gasten slaapt buiten het centrum." 

Toeristen in Amsterdam

'Veel gasten kiezen voor wijk buiten centrum' 

Maar de overzichtskaartjes dan, die laten zien dat juist in het centrum de grootste ophoping van Airbnb-aanbieders te vinden is? "Het aanbod is niet hetzelfde als wat mensen daadwerkelijk boeken", reageert Lehane.

De gemeente Amsterdam spreekt hem tegen. Het aantal overnachtingen buiten de ring dan wel zijn toegenomen, van spreiding is volgens de gemeente nog steeds geen sprake. "De concentratie van het aanbod is nog altijd in het centrum en binnen de ring," aldus de woordvoerder van wethouder Ivens.

En dat gaat ten koste van de leefbaarheid. Veel Amsterdamse woningen zijn gehorig en toeristen die 's avonds laat door het trappenhuis stommelen zorgen voor geluidsoverlast. "Uit onderzoek is gebleken dat 81 procent van de bewoners van het centrum overlast ervaart door vakantieverhuur."

Geen handhaving

De gemeente wil de verhuur aan banden leggen en sinds 1 januari 2019 mag een woning nog maar 30 dagen per jaar verhuurd worden. Airbnb vindt die regel niet fair en handhaaft deze dan ook niet.

Lehane: "De 60-dagenlimiet die de gemeente enkele jaren hiervoor had geïntroduceerd zijn we gaan handhaven. Ik begrijp de zorgen om de huizenmarkt, maar de hosts die 60 dagen per jaar verhuren zijn mensen die het parttime doen om wat extra geld te verdienen. Als je de opbrengsten van een pand wilt maximaliseren, dan moet je het echt vaker dan 60 dagen op de markt zetten."

Aanscherpen van regelgeving

Airbnb-woordvoerder Bernard D'Heygere vult hem aan: "De inperking van 60 naar 30 dagen zal geen enkel extra huis opleveren op de woningmarkt."

De aangescherpte regelgeving is er volgens de gemeente vooral om de leefbaarheid te beschermen. "Het binnendringen van het toerisme in de directe woonomgeving kan een onprettig gevoel geven en voor minder samenhang in de buurt zorgen", zegt de gemeentelijke woordvoerder. "Zelfs met 30 dagen verhuur kan het zijn dat je 15 weekenden feestende toeristen in het appartementencomplex hebt."

Airbnb experience met lokale gids in Etten-Leur

Politiek getouwtrek 

Het politieke getouwtrek in de hoofdstad staat in schril contrast met het warme welkom dat Airbnb op andere locaties krijgt. Lehane: "Iets meer dan een jaar geleden zijn we gestart met het Community Tourism Program, waarbij we investeren in interessante toeristische activiteiten, die helpen om het aanbod meer te spreiden en divers te maken."

Zo is er 25.000 euro aan de Van Gogh Foundation gedoneerd, die in Nuenen, Zundert en Etten-Leur het toerisme wil doen groeien. "Dat geld wordt gebruikt om de lokale musea te vernieuwen en om tours op te zetten, die via Airbnb gehost worden."

Frank van den Eijnden, directeur van de Van Gogh Heritage Foundation, zegt in een persbericht blij te zijn met de samenwerking, die volgens hen helpt meer jonge internationale bezoekers naar de regio te trekken. "De schenking van Airbnb helpt ons om Vincents erfgoed te behouden en toerisme in Nederland te verspreiden."

In de regio nauwelijks overlast

Ook de gemeente Eindhoven heet Airbnb-gasten van harte welkom. In de regio nam in 2018 het aanbod met 34 procent toe, maar de lokale overheid ziet geen redenen om in te grijpen. In een schriftelijke reactie laat de gemeente weten dat Eindhoven de deeleconomie juist omarmt.

"Dit doen we immers ook al jaren met 'gewone' B&B's. Uiteraard volgen we de ontwikkelingen hier en in andere Nederlandse steden op de voet. Er is ook contact met die steden en Airbnb. Zeker als het gaat om de onttrekking van woningen aan de markt en (woon)overlast. Maar tot nu toe is er in Eindhoven geen noemenswaardige overlast van Airbnb." 

Millenials bezoeken Eindhoven

Weg van massatoerisme

De investeringen in lokale groei passen bij de vernieuwde focus van Airbnb. Lehane: "We richten ons op healthy travel, waar lokale, bijzondere ervaringen voorop staan. Het tegenovergestelde van massatoerisme en dus het verantwoordelijke om ons nu meer op te richten", zegt hij. 

Die verschuiving vindt volgens Lehane deels al op organische wijze plaats, omdat steeds meer jonge reizigers op zoek gaan naar authenticiteit. Airbnb speelt daar graag op in. "Het is als met voetbal. Je rent niet waar de bal is, maar naar waar de bal heen getrapt wordt. Dus wij kijken naar wat consumenten willen. Millenials willen niet in een dubbeldekkerbus langs de highlights van een stad gereden worden. Ze willen iets unieks meemaken."

Een Airbnb woning in de buurt van Maastricht

Oplossing voor leeggelopen dorpen

Wereldwijd is Airbnb al druk met die aanpak bezig. Op het Franse platteland wordt met boeren samengewerkt om delen van de boerderij beschikbaar te maken voor verhuur. En leeggelopen Italiaanse dorpjes, die zichzelf nieuw leven willen inblazen, werken ook graag samen met Airbnb.

Overal worden projecten opgezet om in bepaalde gebieden toerisme te stimuleren. Lehane: "We hebben in de Langa township in Kaapstad gepraat over hoe we toeristen daarheen kunnen krijgen. De interesse is er namelijk, bij zowel de toeristen als de bewoners. Met de lancering van de Africa Academy helpen we mensen om host te worden en zo in te pluggen op een globaal netwerk."

Zulke lokale projecten gaan altijd in samenwerking met een partner: de lokale of regionale overheid, een burgemeester of de lokale VVV. Lehane ziet ook een partnerschap met Het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBTC) - dat stopt met Nederland actief promoten en gaat inzetten op spreiden en reguleren - wel zitten. "Ik denkt dat wij daarbij goed kunnen helpen."

Lehane ziet kansen in het slim gebruik van de data die Airbnb over hun reizigers heeft verzameld. "Op basis van vorige boekingen weten we waar iemands interesses liggen. Of ze van wandelen, kunst, wijnregio's of juist het strand houden." Met die kennis kun je mensen naar een regio lokken waar hun passie ligt.

Toeristen in een richting sturen

Een tweede troef noemt Lehane het bestaande klantenbestand van Airbnb. "Het zijn de millennials die al open staan voor kleinere, nieuwe bestemmingen en juist die groep kunnen wij goed bereiken, omdat ze al veel via ons boeken."

Daarnaast biedt Airbnb accommodaties op plekken waar geen of niet genoeg hotels zijn en kan het bedrijf actief campagne voeren om nieuwe hosts te werven als dat op specifieke locaties gewenst is. "Als ze ons vijf plekken noemen waar ze toeristen heen willen hebben, kunnen wij dat voor elkaar krijgen."

Circuit Zandvoort

Cashen met je kamer

In sommige gevallen neemt het aantal hosts ook ineens toe door een lokaal evenement. "Dat zagen we met de marathon van Rotterdam en ook de komst van de Formule 1 naar Zandvoort zal zo'n piek gaan opleveren."

Met zo'n explosie aan bezoekers en een limiet aan het aantal hotelkamers, gaan bewoners vanzelf bedenken dat ze een kamer kunnen verhuren en daar flink mee kunnen cashen.

Contact met Zandvoort

Zo kwamen er begin dit jaar in Atlanta maar liefst 15.000 Airbnb-advertenties voor het weekend van de Superbowl. Een ander voorbeeld is de zonsverduistering die in 2017 over hele landelijke gebieden van Amerika passeerde. "Voor zo'n gebeurtenis worden geen hotels uit de grond gestampt die dan de rest van het jaar leeg staan. We hebben samengewerkt met overheden met als resultaat 55.000 hosts langs de route van de eclips. Een boog die van het noordwesten van het land naar het zuidoosten liep."

Want als bij mensen niet zelf het kwartje valt, is Airbnb niet te beroerd ze op de mogelijkheden te wijzen. "We zullen contact opnemen met de gemeente Zandvoort om te kijken hoe wij kunnen bijdragen."

Dat is lucratief voor alle betrokken partijen. "Een gemeenschap geeft veel geld uit aan zo’n evenement en dan wil je ook dat de bezoekers hun geld ter plekke uitgeven en niet ergens anders gaan slapen en eten."