Het beste design van Nederland: deel 3
Dutch Design Awards

Het beste design van Nederland: deel 3

31-05-2019 11:08 Laatste update: 03-06-2019 07:36

De toekomstige trends in Dutch design op een presenteerblaadje. Dit zijn de producten en projecten die genomineerd zijn voor een Dutch Design Award.

Nederland is toonaangevend in design. We onderscheiden ons doordat we brutaal en vrij van conventies zijn, terwijl we kritisch en nuchter blijven. Ontwerpen die binnen Nederland voorop lopen zijn voor de rest van de wereld revolutionair. Bekijk hieronder per categorie de drie genomineerden voor een Dutch Design Award en je kijkt naar de toekomst van de maakindustrie.

Op 12 juni tijdens de Awards Show, gehost door Wilfried de Jong, worden de winnaars bekendgemaakt. Tijdens Dutch Design Week (DDW) in Eindhoven tussen 19 en 27 oktober zie je de winnende ontwerpen terug bij de DDA-tentoonstelling en kun je zelf meestemmen voor de publieksfavoriet.

In dit afsluitende deel zie je de drie besten uit de categorieën Product en Young Designer. Deel 1 bevatte de rubrieken Habitat, Service & Systems en Best Commissioning. In deel 2 las je over Communication, Fashion en Design Research. 

PRODUCT

POPLARS | LEX POTT x WELTEVREE

De uberhollandse klomp wordt  volgens traditie gemaakt van populierenhout uit Nederlandse bossen. Die boom heeft zo’n smalle stam dat je er ook niet veel anders mee kan. Lex Pott maakt een modern redesign van het icoon van Nederland en geeft direct het populierenhout en Krajenbrink Klompenfabriek hun eer terug. Elke klomp ontstaat uit één houtblok. Met 69 euro het goedkoopste te kopen design van de DDA.

THE COOLEST WHITE | BEN VAN BERKEL, UNSTUDIO B.V.

The Coolest White is een superreflecterende verf voor op de gevel van een gebouw waarmee je de opwarming van dat gebouw vermindert, wat de noodzaak voor airconditioning en het ontstaan van zogenaamde urban heat islands kleiner maakt. Architectenbureau UN Studio deed een aantal ingrepen zoals materiaalbesparing door industriële applicatie, minder dure vluchtige stoffen en productie in India en straks ook Kenia is de verf betaalbaar daar waar die het best werkt: in Azie en Afrika.

GISPEN SETT CE | GISPEN

Om plastic verspilling tegen te gaan, heeft Gispen haar eigen plastic afval gebruikt in de productie van bank Sett CE. Uit plastic kastdeuren is een nieuwe grondstof ontwikkeld waarmee de romp van de bank is geprint door 10XL. Deze is tot tien keer opnieuw te gebruiken zonder nieuw materiaal toe te voegen. De zitting en rug van de bank bestaan uit gerecycled polyetherschuim. Alle materialen in de Sett CE bank zijn te scheiden en elk onderdeel is dankzij innovatieve technieken te verwerken tot een nieuw product. Gispen, met ontwerper Peter van de Water, laat met dit product een ideale uitkomst zien van jarenlang onderzoek en ontwikkeling in de circulaire industrie.

YOUNG DESIGNER

SIMONE POST

Voor Adidas maakte textiel- en productontwerper Simone Post kleden van gerecyclede sneakers, voor plastic afvalverwerker ECO-oh! bood Post een met een inspiratieboek perspectief op de toekomst van hun materialen. Voor Vlisco maakte ze een karpet uit afval van de textielfabriek. Stuk voor stuk ingrepen waarmee Post de bestaande waarde van materiaal dat anders als afval wordt gezien, zichtbaar maakt. Na haar afstuderen aan Design Academy Eindhoven (cum laude) heeft Simone Post collectief Envisions mede opgericht, sinds ruim een jaar richt ze zich op haar eigen studio.

De Commissie: “Simone Post heeft een ferme visie en positie binnen design. Haar werk is consistent en ze gaat interessante samenwerkingen aan met diverse industrieën. Daarbij weet ze de (productie)systemen binnen een bedrijf feilloos te analyseren om vervolgens binnen die context een eigen project vorm te geven, zonder de merkidentiteit van de opdrachtgever te verliezen. Haar zorgvuldige onderzoek en haar slimme, systemische benadering vertaalt zich steeds weer in een vernieuwende, Simone Post kenmerkende, esthetiek die de typische esthetiek van ‘re- of upcycling’ overstijgt.”

NINAMOUNAH LANGESTRAAT

Ninamounah Langestraat is een veelzijdige ontwerper van deze tijd. Ze weet relevante thema’s als genderfluïditeit, identiteit en cultuurhistorische opvattingen in het huidige modelandshap in haar werk te verweven,” schrijft de commissie van experts. Ninamounah, de collectie van dit talent is ook genomineerd in de categorie Fashion, beschouwt de mens vanuit zijn essentie: “We are all animals wearing a dress of culture.”

In de huidige fast-fashion-industrie richt Ninamounah zich juist op tijdloze creaties waarin seizoenen niet bestaan en craftsmanship wordt gewaarborgd. Met bewustzijn van haar eigen ecologische footprint, gebruikt Ninamounah duurzame, lokale productieprocessen en materialen en vormen worden geworven uit gebruikte kledingstukken of oude banken, waarin geen enkel item hetzelfde is. Ninamounah presenteerde haar afstudeercollectie van de Gerrit Rietveldacademie op de Amsterdam Fashion Week, daarna won ze de Frans Molenaarprijs.

AMBER JAE SLOOTEN

Amber Slooten beweegt zich een wereld waar nog weinig ontwerpers zich begeven. Ze integreert mode met de technologie van animatie en combineert het reële met het virtuele. Haar werk bevraagt de manier waarop we in de toekomst kleding zullen passen, aanschaffen en dragen. Ze speelt met de wijze waarop onze digitale identiteit vorm kan krijgen in VR, AR en MR. Door middel van algoritmes onderzoekt ze beeld- en trend analyse van andere labels en creëert vervolgens nieuwe (virtuele) werelden met de uitkomst. Ze gebruikt de data die ze genereert als ontwerpmateriaal en niet als middel.

Dat levert een spannende digitale dimensie op in de materiële discipline die modeontwerpen is. Het raakt relevante thema’s rondom onze digitale identiteit, maar haar werk biedt vooral een kijk in de toekomst van technologie en een nieuwe esthetiek die deze voortbrengt. Een discipline die Slooten nu al meer dan begrijpt en beheerst. Slooten studeerde in 2016 af aan het Amsterdam Fashion Institute en is medeoprichter en creatief directeur van The Fabricant, een digitaal modehuis.