Het beste design van Nederland: deel 2
Dutch Design Awards

Het beste design van Nederland: deel 2

30-05-2019 18:38 Laatste update: 18:38

De toekomstige trends in Dutch design op een presenteerblaadje. Dit zijn de producten en projecten die genomineerd zijn voor een Dutch Design Award.

Nederland is toonaangevend in design. We onderscheiden ons doordat we brutaal en vrij van conventies zijn, terwijl we kritisch en nuchter blijven. Ontwerpen die binnen Nederland voorop lopen zijn voor de rest van de wereld revolutionair. Bekijk hieronder per categorie de drie genomineerden voor een Dutch Design Award en je kijkt naar de toekomst van de maakindustrie.

Op 12 juni tijdens de Awards Show, gehost door Wilfried de Jong, worden de winnaars bekendgemaakt. Tijdens Dutch Design Week (DDW) in Eindhoven tussen 19 en 27 oktober zie je de winnende ontwerpen terug bij de DDA-tentoonstelling en kun je zelf meestemmen voor de publieksfavoriet.

In dit afsluitende deel zie je de drie besten uit de categorieën Product en Young Designer. Deel 1 bevatte de rubrieken Habitat, Service & Systems en Best Commissioning. In deel 2 las je over Communication, Fashion en Design Research. 

COMMUNICATION

HET PALEIS VAN TYPOGRAFISCH METSELWERK | STICHTING HET PALEIS VAN TYPOGRAFISCH METSELWERK

Het Paleis van Typografisch Metselwerk is door ​Richard Niessen opgericht  ‘vanuit het gemis van een instelling die zich ontfermt over het vak van het grafisch ontwerpen’. Het is een denkbeeldig instituut: een gebouw dat alleen op papier bestaat. Het instituut wil de diepte, breedte, lol en kracht van grafisch ontwerp vieren. Het Paleis is nooit af; ontwerpers blijven samen bouwen aan een rijk en divers collectief visueel geheugen.

OPENRNDR | RNDR

OPENRNDR is een vernieuwend, open, cross-mediaal en multidisciplinair platform voor alle ontwerpers en luidt de revolutie in voor het vakgebied. Door iteratief te schetsen met code kunnen onverwachte dingen worden ontdekt en doorontwikkeld. OPENRDNR is veelzijdig genoeg om in te schetsen, maar tegelijkertijd snel en robuust genoeg om (interactieve) media-installaties van productie-kwaliteit te leveren. Het platform, op initiatief van Edwin Jakobs,  is erg geschikt voor het gebruik van real-time gegevens, bijvoorbeeld in dynamische datavisualisaties of interactieve installaties. De experts: “OPENRNDR is een genereus, prachtig vormgegeven platform van zeer hoog niveau, met aanstekelijk plezier ontwikkeld. Een revolutie voor het vakgebied; een levend organisme dat de design community faciliteert én uitdaagt.”

SONIC ACTS IDENTITY I THE RODINA

Ontwerpstudio The Rodina ontwierp een meerlaagse identiteit voor het Amsterdamse kunst-, wetenschap-, geluidsfestival Sonic Acts. Zij gaven volgens hun twee basisprincipes van ontwerp: onthullen en verbergen, vorm aan het festivalthema HEREAFTER: een verkenning van grote thema’s als ongelijkheden door kolonisatie, immigratie of de klimaatcrisis. De ontwerpers namen ondergrondse infrastructuren van mijnen als uitgangspunt. Die visuele identiteit is vertaald naar een grote variëteit aan offline- en online middelen, zoals een 320 pagina’s tellende festivalgids en – inmiddels voor The Rodina kenmerkende – performatieve interventies in het Stedelijk Museum Amsterdam. De commissie: “Complimenten ook voor het technische ambacht, in de vorm van ijzersterk programmeerwerk, én voor de opdrachtgever, die duidelijk het belang erkent van ruimte geven aan de creativiteit van ontwerpers.”

FASHION

DE RRUSIE SUIT | BONNE REIJN

Deze ‘poor man’s suit’ is gemaakt om de verwachtingen die mensen bij kleding– en met name het pak – hebben, te  bevragen en om te keren. Met een minimalistisch ontwerp, een lage prijs (225 euro) en een groot maatbereik maakt Bonne Suits hun pakken toegankelijk voor een breed publiek. De nadruk ligt op de drager en de toepassing van zijn of haar persoonlijke stijl. Iedereen draagt hetzelfde, ongeacht maat, gender, leeftijd, subcultuur of klasse. De commissie van experts: “Het speelt in op de verzadiging in stijl die veel mensen ervaren in een modelandschap waar luxe gedemocratiseerd is. Mensen willen eigenheid. Minder, maar wel beter. En dat is dit. De kracht van uniformiteit.”

MAISON pour MAISON | MAISON the FAUX

MAISON the FAUX is bewust bezig met het doorbreken van (gender) grenzen, hokjesdenken en het pushen van een divers beeld in de modescene.  De creatieve studio van Joris Suk en Tessa de Boer presenteert zich als een groots couturemerk. In de multidisciplinaire presentatie met het thema ‘thuiskomen’ komen mode, theater, dans, muziek en ruimtelijke vormgeving samen. Alle facetten van ‘thuis’ zitten erin: pyjama’s, nachtjaponnen, negligés en kamerjassen, gestyled met verschillende interieuraccessoires als kussens, dekbedden, slaapmaskers en zelfs matrassen. “Een wereld waar het idee dat mode enkel een collectie is, wordt overstegen. Hun decoratieve, inclusieve en prettig schurende benadering van mode laat de liefde voor de schoonheid en de ware kracht van kleding weer opbloeien. MAISON the FAUX is performance art met ruimte voor diversiteit, jong talent en prachtig gemaakte kleding.”

COLLECTION 004 EVOLVE AROUND ME | NINAMOUNAH

Deze collectie gaat over dominantie, onderwerping en de drang van de mens om de dierenwereld te overmeesteren. Mode wordt hier benaderd als een organisme dat zichzelf steeds aanpast aan verschillende omstandigheden, zoals de verandering van de seizoenen en het proces van natuurlijke selectie. Hiervoor heeft Ninamounah iconische deadstock-kledingstukken zoals het leren jasje, het korset, het krijtstreep pak en het overhemd samen laten smelten tot nieuwe en contrasterende vormen, silhouetten en kleurcombinaties. “Ninamounah’s grensoverschrijdende en vaak provocerende ontwerpen veranderen de stereotype functie en betekenis van mode. Actueel en relevant.”

DESIGN RESEARCH

RE-SOURCE | RE-SOURCE

Het onderzoeksproject RE-source brengt stedelijke reststromen in kaart, om ze daarna in te kunnen zetten als bron voor circulair denken, doen en leren. Via het netwerk van de gemeente Rotterdam probeert RE-source inzicht te krijgen in de werkwijze van het ontwerpen, beheren en onderhouden van de buitenruimte en de bijbehorende materiaalstromen. RE-source onderzoekt welke fasen er worden onderscheiden, wat de gebruikte routes zijn en welke menselijke en niet-menselijke actoren – zoals locaties, betrokken burgers en vakmensen, gereedschappen, voertuigen, afstanden – daarin een rol spelen. “Samenwerking van het hoogste niveau, op het zeer actuele onderwerp circulariteit. Uitgebreid en kwalitatief onderzoek dat resulteert in een gelaagde website, waarop de grote variëteit aan vormentaal, bewegend beeld, materiaal en experts knap zijn verweven. RE-source klopt helemaal en weet een ingewikkeld thema een aantrekkelijke speelsheid te geven, van toegankelijke projecten tot academische toepassingen.”

BASIC INCOME CAFÉ | MARTINA HUYNH

Het Basic Income Café visualiseert het complexe vraagstuk van het basisinkomen door het te deconstrueren tot een paar heel simpele acties: koffiedrinken en koffiezetten. In de interactieve installatie Basic Income Café van Martina Huynh kunnen bezoekers twee verschillende basisinkomen-economieën ervaren, waarbij koffie gebruikt wordt om de geldstroom te visualiseren. Het ene systeem verschaft een basis die voldoende is om in alle basisbehoeften te voorzien, het andere geeft een steuntje in de rug en gaat uit van bijverdienen tot een volwaardig (basis)inkomen. De commissie: “Het Basic Income Café is een mooi voorbeeld van hoe ontwerp als middel kan dienen om maatschappelijk relevante informatie op te halen. Het voegt nieuwe interactielagen toe aan de vraag of je ergens recht op hebt of het eerst moet verdienen. Bezoekers onderwerpen zich aan deze laagdrempelige testopstelling en laten zich zo verleiden tot een inhoudelijk gesprek. Veel potentie voor verdere doorontwikkeling met de goed gekozen (sociale) partners.”

POWER PLANT | MARJAN VAN AUBEL STUDIO

Van solar ontwerper Marjan van Aubel heeft ongeveer ieder ontwerp op Bright.nl gestaan. Ze onderzoekt een oplossing voor twee van de grootste problemen van onze tijd: het voedsel- en het energievraagstuk. Power Plant (ook te zien geweest op de London Design Week)  is een energieneutrale plantenkas, waarin zowel elektriciteit als voedsel geproduceerd wordt door middel van zonlicht. Nieuwe biotechnologieën maken voedselproductie efficiënter, maar kosten doorgaans veel energie. Terwijl de aarde elk uur voldoende zonlicht ontvangt om de hele planeet voor een heel jaar van genoeg elektriciteit te voorzien. Power Plant onderzoekt hoe zonnecellen dusdanig geïntegreerd kunnen worden in onze dagelijkse omgeving dat deze onuitputbare bron optimaal benut wordt – allereerst voor voedselproductie – en voor een veel grotere groep mensen en plekken toegankelijk wordt. Marjan van Aubel streeft dan ook naar een Solar Democracy, onder andere door crossovers te maken met verschillende disciplines. Power Plant is zo’n sterk ontwerp dat het meteen een icoon is voor het gebruik van zonne-energie én voedselproductie. Door deze ‘leading position in design’ te nemen, fungeert Power Plant als een katalysator voor andere ketens en partijen.

Lees ook: Deel 1 van de beste ontwerpen van Nederland.

Later deze week volgt het slot met de nominaties in Product en Young Designer.