Uber gaat passagiers met slechte beoordeling weigeren
Verenigde Staten

Uber gaat passagiers met slechte beoordeling weigeren

29-05-2019 18:13 Laatste update: 18:24

Uber-passagiers die een te lage rating hebben, kunnen in de toekomst geen taxi meer bestellen via de app.

De maatregel gaat vooralsnog alleen gelden in de Verenigde Staten en Canada, maakt Uber bekend. Passagiers krijgen daar een scherm voorgeschoteld waarin ze moeten beloven dat ze de bestuurder met respect moeten behandelen.

Doen passagiers dat niet en krijgen ze stelselmatig lage beoordelingen van de Uber-chauffeurs, dan zal Uber adviezen geven hoe ze hun rating kunnen verbeteren. Zo krijgen ze de tip om geen afval in de auto achter te laten en er niet bij de chauffeur op aan te dringen om de maximumsnelheid te overschrijden. Vergelijkbare adviezen staan ook op de Nederlandse site.

Ook geen eten meer bestellen

Uber verwacht dat uiteindelijk maar ‘een klein aantal passagiers’ te maken zal krijgen met een ban. Passagiers die niet meer met Uber-taxi's mogen rijden, kunnen ook niet meer bestellen via de app Uber Eats of gebruikmaken van een deelstep via Jump.

Het bedrijf hanteert al langer een systeem waarbij chauffeurs in de problemen komen als ze te lage beoordelingen krijgen van hun passagiers. Dat het nu ook omgekeerd gaat gelden, is vanzelfsprekend, vindt Uber. “Respect werkt twee kanten op.”