Kunstmatige intelligentie

Twitter koopt AI-bedrijf dat nepnieuws detecteert

4 juni 2019 20:08

Twitter heeft de Londense startup Fabula AI gekocht. Dit bedrijf spoort met behulp van kunstmatige intelligentie nepnieuws op.

Volgens Twitter past de overname in het streven om de gebruikers van het platform “zich veilig te laten voelen en relevante informatie” te tonen. Het sociale netwerk hoopt dat de AI-deskundigen kunnen bijdragen aan gezonde discussies. In de toekomst wil Twitter hun technologie ook inzetten om de strijd aan te gaan met spam.

Twitter en Fabula hebben niet bekendgemaakt hoeveel geld er is gemoeid met de acquisitie van het AI-bedrijf.

Epidemie

Fabula heeft een vorm van kunstmatige intelligentie ontwikkeld die kijkt naar de patronen bij de verspreiding van nepnieuws. Omdat de verspreiding van disinformatie andere kenmerken vertoont dan bij echt nieuws, kunnen de algoritmes van Fabula 93 procent van het nepnieuws binnen enkele uren detecteren, stellen de ontwikkelaars zelf.

In een interview met TechCrunch vergeleek medeoprichter Michael Bronstein de verspreiding van nepnieuws eerder dit jaar met de verspreiding van infectieziekten. “Mensen liken of retweeten informatie zonder al te veel na te denken over de schade die ze daarmee aanrichten. Het is als het niet vaccineren van jezelf of je kinderen. Als je een beetje nadenkt over wat je verspreidt, kun je een epidemie voorkomen.”

Factcheckers

Sociale netwerken liggen de afgelopen jaren onder vuur omdat zij een platform bieden voor de verspreiding van nepnieuws en andere vormen van desinformatie. Facebook zet om die reden factcheckers in die omstreden berichten controleren op feitelijke juistheid.

Ook YouTube waarschuwt bezoekers voor misleidende video’s. Dat gaat overigens lang niet altijd goed. Bij de brand van de Notre-Dame in april meldde YouTube ten onrechte dat de video’s van die gebeurtenis nepnieuws waren. Volgens de videosite een misser van het gebruikte nepnieuws-algoritme.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

YouTube markeert livestreams brand Notre-Dame als nepnieuws

Kijk ook: dit presenteerde Apple deze week