iOS 13

Apple-loginknop moet boven opties van Google en Facebook

5 juni 2019 09:35

Apple wil dat ontwikkelaars de nieuwe Apple-loginknop in iOS-apps boven vergelijkbare knoppen van Google en Facebook zetten.

Dat staat in de vernieuwde designrichtlijnen voor iOS 13, meldt Reuters. Apple kondigde tijdens zijn ontwikkelaarsconferentie WWDC maandagavond onder meer iOS 13 aan, met een reeks nieuwe privacymaatregelen.

De Apple-loginknop is zo'n maatregel: net als bestaande knoppen van Google en Facebook kunnen gebruikers met de knop snel een nieuw account aanmaken bij een app of site. Dat bespaart moeite: zo hoeven gebruikers niet voor elke app of site een apart wachtwoord te bedenken en onthouden.

Apple belooft privacy te bewaren

Ontwikkelaars die straks de loginknoppen van Facebook en Google aanbieden in hun app, moeten ook de knop van Apple gebruiken en die bovenaan zetten. Apple belooft dat zijn methode beter is voor de privacy van klanten. Die kunnen per categorie kiezen welke data zij delen met de appmaker, en e-mail wordt desgewenst verstuurd via een willekeurig e-mailadres om spam te vermijden. Bij de loginknoppen van Google en Facebook kan data over de klant en zijn app-gebruik met de appmaker worden gedeeld, Apple belooft dat zijn loginknop dat niet doet.

Apps die de loginknoppen van Google en Facebook niet gebruiken, zijn ook niet verplicht om de methode van Apple aan te bieden. Formeel gezien is de plaatsing van de knop geen eis maar een ontwerprichtlijn. Toch geloven veel ontwikkelaars dat hun app sneller door de keuring van Apple komt als die aan de richtlijnen voldoet.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Deze privacy-verbeteringen komen naar iPhones

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's