India: Uber moet over op elektrische auto’s
Klimaatbeleid

India: Uber moet over op elektrische auto’s

07-06-2019 12:23 Laatste update: 13:14

In navolging van buurland China wil nu ook India werk maken van de overstap naar elektrisch vervoer. In 2026 moet 40 procent van de taxi’s elektrisch zijn.

Volgens een voorstel dat is ingezien door persbureau Reuters, zou over twee jaar 2,5 procent van de taxi’s van aanbieders als Uber en Ola elektrisch moeten zijn. In de daaropvolgende jaren moet dat percentage verder oplopen, naar 5 procent in 2022 en 10 procent in 2023.

Vanaf 2026 moeten alle nieuwe auto’s die worden aangeschaft voor commerciële doeleinden (zoals taxi’s) elektrisch zijn. Datzelfde zou moeten gelden voor alle nieuwe bussen. Al vanaf 2023 zouden alle nieuwe motorfietsen en scooters die worden gebruikt voor het bezorgen van maaltijden en pakketjes, elektrisch moeten zijn.

Klimaatafspraken

De overstap op elektrisch vervoer past in het streven van India om minder afhankelijk te worden van olie-import, de luchtvervuiling tegen te gaan en om te voldoen aan de klimaatafspraken die in 2015 in Parijs zijn gemaakt.

Het land heeft nog wel een lange weg te gaan. Afgelopen jaar werden er slechts 3.600 elektrische auto’s verkocht in India: 1 promille van de totale autoverkopen. Ter vergelijking: in Nederland werden er vorig jaar 24.000 nieuwe elektrische personenauto’s geregistreerd.

China

Het lijkt erop dat India bij het opstellen van het beleid voor elektrisch vervoer goed naar buurland China heeft gekeken. Daar bestaan al langer programma’s om taxichauffeurs te laten overstappen naar elektrische voertuigen. Ook verplicht China autofabrikanten om elk jaar meer elektrische voertuigen te maken.

Het gevolg is dat China inmiddels de grootste markt voor elektrisch vervoer is. Er werden vorig jaar ruim een miljoen elektrische auto’s verkocht: meer dan in de VS en Europa samen. De verwachting is dat dat aantal dit jaar zal oplopen naar 2 miljoen. De verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren neemt sinds vorig jaar af in China.

Hoe bevalt de Tesla Model 3 na drie maanden?