Dutch Design Week 2019

Winnaars Dutch Design Awards 2019 bekend

13 juni 2019 15:26

Dit zijn de beste ontwerpen van 2019. ‘Minder, maar beter’ blijkt de rode draad in het hedendaags Nederlandse ontwerp.

Gisteren zijn tijdens een besloten Award Night waar Bright aanwezig was de winnaars bekendgemaakt van de Dutch Design Awards 2019. ‘Minder, maar beter’ blijkt de rode draad in het hedendaags Nederlandse ontwerp.

Binnen de acht categorien zijn eerder - uit soms wel 80 inzendingen - 3 genomineerden gekozen. Die top 3 zie je hier. Daaruit zijn nu de winnaars gekozen. Later komt er ook nog een publieksprijs, waar bezoekers op kunnen stemmen tijdens de Dutch Design Week in oktober, op de stand van de Dutch Design Awards.

WINNAAR PRODUCT: GISPEN SETT CE BANK

Om de verspilling van plastic tegen te gaan, heeft Gispen haar eigen plastic afval gebruikt in de productie van bank Sett CE. Uit plastic kastdeuren is een nieuwe grondstof ontwikkeld waarmee de romp van de bank is geprint door 10XL. Deze is tot tien keer opnieuw te gebruiken zonder nieuw materiaal toe te voegen. De zitting en rug van de bank bestaan uit gerecycled polyetherschuim, oude matrassen dus. Alle materialen in de Sett CE bank zijn te scheiden en elk onderdeel is dankzij innovatieve technieken te verwerken tot een nieuw product. Gispen, met ontwerper Peter van de Water, laat met dit product een ideale uitkomst zien van jarenlang onderzoek en ontwikkeling in de circulaire industrie.

WINNAAR FASHION: DE RRUSIE SUIT door BONNE REIJN   

Deze ‘poor man’s suit’ is gemaakt om de verwachtingen die mensen bij kleding– en met name het pak – hebben, te  bevragen en om te keren. Met een minimalistisch ontwerp, een lage prijs (225 euro) en een groot maatbereik maakt Bonne Suits hun pakken toegankelijk voor een breed publiek. De nadruk ligt op de drager en de toepassing van zijn of haar persoonlijke stijl. Iedereen draagt hetzelfde, ongeacht maat, gender, leeftijd, subcultuur of klasse. De commissie van experts: “Het speelt in op de verzadiging in stijl die veel mensen ervaren in een modelandschap waar luxe gedemocratiseerd is. Mensen willen eigenheid. Minder, maar wel beter. En dat is dit. De kracht van uniformiteit.”

WINNAAR HABITAT: LOCHAL I CIVIC ARCHITECTS, BRAAKSMA & ROOS ARCHITECTENBUREAU, INSIDE OUTSIDE / PETRA BLAISSE, MECANOO   

De voormalige locomotiefwerkplaats (vandaar LocHal) in Tilburg heeft een tweede leven gekregen als openbare stadshal met een vernieuwend bibliotheekconcept, werk- en vergaderruimtes van Seats2Meet, een stadskeuken, twee kunstinstellingen en een stadshal voor evenementen, exposities en debatten. Een nieuwe huiskamer voor de stad met enorm imposante gordijnen.

 

WINNAAR COMMUNICATION: OPENRNDR door RNDR

OPENRNDR is een vernieuwend, open, cross-mediaal en multidisciplinair platform voor alle ontwerpers en luidt de revolutie in voor het vakgebied. Door iteratief te schetsen met code kunnen onverwachte dingen worden ontdekt en doorontwikkeld. OPENRDNR is veelzijdig genoeg om in te schetsen, maar tegelijkertijd snel en robuust genoeg om (interactieve) media-installaties van productie-kwaliteit te leveren. Het platform, op initiatief van Edwin Jakobs, is erg geschikt voor het gebruik van real-time gegevens, bijvoorbeeld in dynamische datavisualisaties of interactieve installaties. De experts: “OPENRNDR is een genereus, prachtig vormgegeven platform van zeer hoog niveau, met aanstekelijk plezier ontwikkeld. Een revolutie voor het vakgebied; een levend organisme dat de design community faciliteert én uitdaagt.”

OPENRNDR from RNDR on Vimeo.

WINNAAR DESIGN RESEARCH: RE-SOURCE

Het onderzoeksproject RE-source brengt stedelijke reststromen in kaart, om ze daarna in te kunnen zetten als bron voor circulair denken, doen en leren. Via het netwerk van de gemeente Rotterdam probeert RE-source inzicht te krijgen in de werkwijze van het ontwerpen, beheren en onderhouden van de buitenruimte en de bijbehorende materiaalstromen. RE-source onderzoekt welke fasen er worden onderscheiden, wat de gebruikte routes zijn en welke menselijke en niet-menselijke actoren – zoals locaties, betrokken burgers en vakmensen, gereedschappen, voertuigen, afstanden – daarin een rol spelen. “Samenwerking van het hoogste niveau, op het zeer actuele onderwerp circulariteit. Uitgebreid en kwalitatief onderzoek dat resulteert in een gelaagde website, waarop de grote variëteit aan vormentaal, bewegend beeld, materiaal en experts knap zijn verweven. RE-source klopt helemaal en weet een ingewikkeld thema een aantrekkelijke speelsheid te geven, van toegankelijke projecten tot academische toepassingen.”

WINNAAR SERVICE & SYSTEMS: BMX door CLEVER°FRANKE   

Freestyle BMX is in 2020 voor het eerst een Olympische sport. Met de sport nog onbekende toekomstige fans worden door bureau voor datavisualisatie Clever°Franke betrokken bij de prestaties van de renners, door middel van een showcase van hun run. Sensortechnologie (ontwikkeld door het Urban Sports Performance Centre) registreert de snelheid, lift en oriëntatie van de renners. Clever°Franke gaat verder dan het puur visualiseren van real time data: deze tool helpt om te leren en analyseren, voor sporters, jury en verslaggevers. Wat zij hebben ontworpen voor de KNWU is daarmee grensverleggend voor de sport. Zodat wij in 2020 snappen wat we zien.

 

WINNAAR BEST COMMISSIONING: PUCCINIMETHODE door GEMEENTE AMSTERDAM              

De Puccinimethode (van de kwalitatief goede bonbons om de hoek van het gemeentekantoor) staat voor een kwalitatief goede, fysieke inrichting van de Amsterdamse openbare ruimte: alle straten, pleinen, parken en plantsoenen komen uit een database met materialen en modellen. Door te standaardiseren waar het kan, maar ook ruimte te bieden aan verbijzonderingen en maatwerk, ontstaat een typisch Amsterdams straatbeeld dat een vanzelfsprekend, samenhangend en rustig decor vormt voor het zo drukke stedelijke leven. De experts: “De gemeente Amsterdam neemt design serieus en zet het ook serieus in. De Puccinimethode ligt logischerwijs een beetje onder de oppervlakte, maar is enorm betekenis- en impactvol.”

Vakmanschap als in bonbons

WINNAAR YOUNG DESIGNER: SIMONE POST

Voor Adidas maakte textiel- en productontwerper Simone Post kleden van gerecyclede sneakers, voor plastic afvalverwerker ECO-oh! bood Post een met een inspiratieboek perspectief op de toekomst van hun materialen. Voor Vlisco maakte ze een karpet uit afval van de textielfabriek. Stuk voor stuk ingrepen waarmee Post de bestaande waarde van materiaal dat anders als afval wordt gezien, zichtbaar maakt. Na haar afstuderen aan Design Academy Eindhoven (cum laude) heeft Simone Post collectief Envisions mede opgericht, sinds ruim een jaar richt ze zich op haar eigen studio.

De Commissie: “Simone Post heeft een ferme visie en positie binnen design. Haar werk is consistent en ze gaat interessante samenwerkingen aan met diverse industrieën. Daarbij weet ze de (productie)systemen binnen een bedrijf feilloos te analyseren om vervolgens binnen die context een eigen project vorm te geven, zonder de merkidentiteit van de opdrachtgever te verliezen. Haar zorgvuldige onderzoek en haar slimme, systemische benadering vertaalt zich steeds weer in een vernieuwende, Simone Post kenmerkende, esthetiek die de typische esthetiek van ‘re- of upcycling’ overstijgt.”

Het werk van alle 24 genomineerden is te zien tijdens de DDA tentoonstelling op Dutch Design Week in Eindhoven (19-27 oktober 2019). Daar kun je zelf je mening geven voor de DDA Public Award 2019.

Miniatuurvoorbeeld
Dutch Design Awards genomineerden, deel 1

Het beste design van Nederland: deel 1

Miniatuurvoorbeeld
DDA winnaar 2018

Het beste Dutch design volgens de internationale jury