Beeld © Arshia Moorjani
Beeld © Arshia Moorjani
Virtueel lipsticken

YouTube laat je direct make-up uitproberen in AR-reclames

19 juni 2019 12:37

In een samenwerking met MAC Cosmetics gaat YouTube AR-advertenties inzetten. Consumenten kunnen verschillende kleuren lipsticks virtueel uitproberen.

Make-up-liefhebbers opgelet. Grote kans dat als je je favoriete vlogger wil kijken, je de nieuwe advertentie van make-up-merk MAC gaat tegenkomen. En dit keer wil je de advertentie wellicht niet direct skippen.

YouTube stapt namelijk in AR-reclames, zo laat moederbedrijf Google vandaag weten. Om te beginnen met AR Beauty Try-On. Deze technologie activeert de selfiecamera, waarna make-up zoals lipstick en oogschaduw over je eigen hoofd wordt geplakt zoals bij Instagram- en Snapchat-lenses ook gebeurt. Natuurlijk staat er direct een aankooplink bij het geteste product.

YouTube belooft dat de AR-filter bij alle huidskleurtypes werkt. De eerste klant is met MAC Cosmetic. Volgens YouTube activeerde in een test 30 procent van de kijkers de AR-ervaring via de YouTube iOS-app en spendeerden zij gemiddeld 80 seconden aan het uitproberen van de lipstick.

Niet de eerste

Facebook is ook aan het experimenteren met interactieve AR-reclames, zoals het passen van een zonnebril. Een ander voorbeeld is de WannaKicks-app, waarmee je op je telefoon kan zien hoe de sneakers aan je voeten staan.