Beeld © Getty Images
Beeld © Getty Images
Sinds Cambridge Analytica

'Facebook-gebruik met 20 procent gedaald na privacyschandalen'

21 juni 2019 09:09

Het aantal interacties op Facebook is sinds de privacyschandalen vorig jaar met bijna 20 procent afgenomen, al groeit het aantal gebruikers nog.

Het gaat om interacties als likes, reacties en het delen van berichten en video's van anderen, meldt The Guardian op basis van cijfers van onderzoeksbureau Mixpanel. De cijfers zijn gemeten vanaf april 2018, de eerste volle maand nadat het Cambridge Analytica-schandaal Facebook trof.

In april daalde het aantal interacties op Facebook al met ruim 10 procent. Die daling zette door, met een piek tijdens de Amerikaanse tussentijdse verkiezingen. Daarna volgde een een dieptepunt, met bijna 35 procent minder gebruikersinteracties dan voor de privacyschandalen.

Reeks aan schandalen

Vooral jongere gebruikers laten Facebook steeds vaker links liggen. De daling volgt niet alleen op de Cambridge Analytica-berichten, maar valt ook samen met een reeks andere schandalen. Zo liet Facebook door een pr-bureau bewust nepnieuws verspreiden, onder meer over filantroop George Soros. De top van Facebook wist van die praktijken.

Ook was er onder factcheckers grote onvrede over de aanpak van nepnieuws: ze noemen het voornemen van Facebook hooguit een pr-stunt. Ook kwamen meermaals verhalen naar buiten over de erbarmelijke omstandigheden waaronder moderatoren voor Facebook moeten werken. De mensen die de site vrij moeten houden van onder meer geweld en racisme zouden onderbetaald worden, overwerkt zijn en vooral psychisch overbelast raken. Deze week nog deden voormalig moderatoren hun verhaal.

Zijn we bewust verslaafd gemaakt aan Facebook?

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's