Nashville verbiedt elektrische deelstepjes
Na dodelijk ongeval

Nashville verbiedt elektrische deelstepjes

24-06-2019 12:16 Laatste update: 12:16

De Amerikaanse stad Nashville verbiedt elektrische deelstepjes. Ook elders nemen gemeenten maatregelen tegen steps.

Burgemeester David Briley maakt in een brief een einde aan de pilot met deelstepjes in zijn stad: ze zijn een te groot gevaar voor de veiligheid. “Als deze apparaten in de toekomst weer terugkeren, dan zal dat zijn na een openbaar proces en op onze voorwaarden”, stelt hij op Twitter.

Volgens de Tennessean zou Briley nog hooguit een of twee aanbieders van deelstepjes een vergunning willen geven. Ook moet het aantal stepjes flink omlaag. Tot nu toe waren er zeven aanbieders van deelstepjes actief in Nashville die in totaal zo’n 4.000 voertuigen aanboden.

Dodelijk ongeval

Het verbod in Nashville volgt op een dodelijk ongeval vorige maand. De 26-jarige Brady Gaulke, die gebruikmaakte van een elektrische deelstep van Bird, werd aangereden door een SUV en overleed drie dagen later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.

Uit het politieonderzoek bleek dat Gaulke ruim twee keer de toegestane hoeveelheid alcohol in zijn bloed had. Ook reed het slachtoffer roekeloos, oordeelde de politie: hij hield zich niet aan de verkeersregels en reed van de stoep de weg op.

Bewoners van Nashville klaagden al langer over het gedrag van de steppers. Die zouden zich niet aan de verkeersregels houden en hun stepjes illegaal op de stoep parkeren.

Parijs

Nashville is niet de enige stad die worstelt met deelstepjes. Zo dreigt Parijs de elektrische stepjes te verbieden, nadat de Franse minster van Verkeer Élisabeth Borne eerder al een verbod voor elektrische stepjes op de stoep afkondigde. Twee weken geleden viel de eerste dode in Parijs: een 25-jarige man die werd aangereden door een vrachtwagen.

Veel overheden die de stepjes aanvankelijk enthousiast verwelkomen als een milieuvriendelijke wijze van vervoer, keren op hun schreden terug als andere weggebruikers beginnen te morren. Zo besloot Duitse minister van Verkeer Andreas Scheuer (CSU) om de stepjes toch niet toe te staan op de stoep, nadat een meerderheid in de Duitse Eerste Kamer meende dat voetgangers daardoor gevaar zouden lopen.

Gewonden

Uit onderzoek blijkt dat het vooral de gebruikers van de stepjes zelf zijn die risico lopen. De Amerikaanse consumentenorganisatie Consumer Reports stelde eerder dit jaar vast dat er in een paar maanden tijd vier doden en zeker vijftienhonderd gewonden vielen als gevolg van het gebruik van elektrische stepjes.

Volgens onderzoek van de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention (CDC) en de ministeries van Volksgezondheid en Transport van de staat Texas leidt gemiddeld een op de vijfduizend ritjes met een elektrische step tot een gewonde. Ter vergelijking: in Nederland valt er een zwaargewonde per half miljoen fietsritjes.

Uber kondigde deze maand aan dat het zich met zijn stepjesaanbieder Jump terugtrekt uit San Antonio, Texas, nadat de gemeente aankondigde de regels te willen aanscherpen. Zo wil San Antonio het aantal steps terugdringen en een hogere vergoeding van de bedrijven die de voertuigen aanbieden.

Nederland

In Nederland zijn elektrische steps officieel nog niet toegestaan. Een aan de Tweede Kamer gerichte petitie om daar verandering in te brengen, is inmiddels ondertekend door bijna drieduizend mensen.

In Nederland zijn elektrische stepjes niet toegestaan