© Mozilla

Firefox creëert nepgeschiedenis om adverteerders te foppen
Herschrijf de geschiedenis

Firefox creëert nepgeschiedenis om adverteerders te foppen

27-06-2019 08:56 Laatste update: 08:56

Via een trucje kunnen internetgebruikers voor een paar dagen verlost zijn van vervelende advertenties die perfect aansluiten bij hun surfgeschiedenis.

Wie online naar een nieuwe wasmachine zoekt, wordt daarna via advertenties over het hele internet achtervolgd door die nieuwe wasmachine. Dit gebeurt doordat adverteerders cookies op sites plaatsen waardoor ze weten wie ze voor zich hebben, namelijk iemand die op zoek in naar een wasmachine. Om dit tegen te gaan, heeft browser Firefox als reclamestunt een slim trucje bedacht.

Via de site TrackThis.link kan iedereen, maakt niet uit met welke browser, zich even voordoen als iemand anders. Er is keuze uit vier alterego's: Hypebeast, Filthy Rich, Doomsday en Influencer, allemaal met hun eigen zogenaamde interesses.

Vervolgens opent de site honderd tabbladen (het kan dus even duren) die met het alterego te maken hebben. Wie bijvoorbeeld op Filty Rich klikt, opent de sites van dure automerken als Lexus en Mercedes-Benz, maar ook van CNN Money en bitcoinhandelbeurs Coindesk. Er wordt zelfs een kijkje genomen op HorsePropeties.net, 'de grootste vastgoedwebsite voor paardeneigenaren ter wereld'. Bij het alterego Doomsday horen sites die complottheorieën verkondigen.

Duurt een paar dagen

Door deze tabbladen te openen, lijkt het voor alle volgcookies ineens alsof de gebruiker geïnteresseerd is in hele andere dingen, waardoor er alleen nog maar reclames voor het alterego verschijnen.

Het effect van de honderd tabbladen duurt helaas niet eeuwig. Firefox waarschuwt dat na een paar dagen (of minder) de algoritmes van de adverteerders weer aangepast zijn aan het echte surfgedrag.

Firefox bouwde de tool om reclame te maken voor de nieuwe browser Firefox Quantum, waarbij standaard alle trackingsmogelijkheden via cookies zijn uitgeschakeld. Voor mensen die online gaan met een adblocker heeft de tool waarschijnlijk ook nauwelijks effect.

Kijk ook: zo werken deepfakes (we maakten er zelf één)

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's