Gezamenlijke webshop

Bookaroo wil lokale boekhandels redden van internetreuzen

3 juli 2019 17:05

De Nederlandse site Bookaroo.nl wil de lokale boekhandel redden van online-reuzen als Bol.com en Amazon, met een gezamenlijke webshop waarbij de lokale winkel de boeken levert.

Voor de boekenliefhebber gaat er niks boven de plaatselijke boekhandel. En toch moet de ene na de andere boekwinkel zijn deuren sluiten, omdat mensen steeds meer online bestellen. Zo daalde het aantal boekhandels in Nederland vorig jaar met 3 procent terwijl de online boekverkopen met 10 procent stegen, vooral bij de grote webwinkels.

Dat vinden Das Mag-uitgevers Toine Donk en Daniël van der Meer zonde, en dus bedachten zij Bookaroo.nl. De site biedt hetzelfde gemak als bestellen bij de grote webwinkels: een ruim assortiment, makkelijk bestellen en snel een boek in huis.

Uit de buurt

Via Bookaroo komt het boek van de lokale boekhandel, en niet uit het warenhuis van een webgigant. Voor de klant is er geen nadeel, die ontvangt zijn boek alsnog dezelfde of de volgende dag thuis. Een soort Deliveroo voor boeken, vandaar de naam.

Dat werkt simpel: een lezer bestelt een boek op Bookaroo, en de site legt de bestelling bij de dichtstbijzijnde boekhandel. Als die niet reageert of het boek niet heeft, worden er meer winkels in de buurt automatisch gepolst. In het uiterste geval wordt de bestelling bij het Centraal Boekhuis neergelegd. De winst wordt dan onder de deelnemende boekhandels verdeeld.

Boekhandels en schrijvers enthousiast

Door de opzet van Bookaroo hoeven boekhandels niet hun volledige inventaris in de site in te voeren, en kunnen klanten toch profiteren van gemak. Boekhandels zijn te spreken over het plan: ruim 250 winkels doen al mee. Die betalen 5 procent van elke bestelling aan Bookaroo, zodat de site in de lucht kan blijven.

Ook meer dan honderd schrijvers steunen het initiatief om de lokale boekhandel, waaronder Connie Palmen, Arjen Lubach, Paulien Cornelisse en Peter Buwalda.

Vanaf woensdag wil Bookaroo binnen twee weken 10.000 boeken verkopen, om de levensvatbaarheid van het initiatief aan te tonen.