Beeld © Getty Images
Beeld © Getty Images
Transparantie

Facebook toont of adverteerders e-mailadressen gebruikers uploaden

11 juli 2019 21:10

Facebook laat gebruikers voortaan weten welke bedrijven hun telefoonnummers of e-mailadressen hebben geüpload om gepersonaliseerd te adverteren.

De maatregel is onderdeel van nieuwe stappen die Facebook neemt om zijn advertentiebeleid transparanter te maken, meldt het bedrijf. Gebruikers konden al langer globaal bekijken waarom zij een bepaalde advertentie zagen, bijvoorbeeld omdat zij eerder een bepaalde website hebben bezocht.

Adverteerders kunnen echter veel gerichter adverteren, bijvoorbeeld op mensen in een bepaalde leeftijdsgroep, met bepaalde interesses, voorkeuren, woonplaats, geloof enzovoorts. Gebruikers kunnen voortaan zien welk van hun kenmerken of voorkeuren is gebruikt om op te adverteren.

Eigen klantenbestand voor gerichte advertenties

Maar bedrijven kunnen ook hun eigen klantenbestand naar Facebook uploaden, om hun klanten zo via reclames op Facebook te bereiken. De gegevens kunnen ook worden gebruikt om soortgelijke Facebook-gebruikers te vinden, die interesses hebben die overeenkomen met die van bestaande klanten. Adverteerders kunnen ook vaak zeer nauwkeurige lijsten met gegevens kopen van datahandelaren.

Als advertenties om die reden worden getoond, kunnen Facebook-gebruikers dat voortaan zien. Die informatie wordt zowel per advertentie getoond, achter de knop 'Waarom zie ik deze advertentie', en in de advertentievoorkeuren. Die voorkeuren zijn te vinden in 'Instellingen', in het menu 'Advertenties'.

In die voorkeuren zijn adverteerders te zien die in de afgelopen zeven dagen persoonlijke informatie hebben geüpload naar Facebook en op basis daarvan hebben geadverteerd. Ook is er een overzicht van adverteerders te zien die in de afgelopen negentig dagen hebben geadverteerd op basis van persoonlijke informatie zoals het e-mailadres of telefoonnummer.

Zelf uitschakelen:

Begraven in de opties van Facebook kan een deel van de bovenstaande functionaliteit ook worden uitgeschakeld. In 'Instellingen', dan 'Advertenties', staat 'Adverteren en bedrijven'. Daar staat onder 'Meer' 'Wie heeft een lijst met jouw gegevens geüpload en gedeeld'. Wie op die knop klikt, ziet een lijst met vooral datahandelaren. Een klik op zo'n handelaar biedt de optie 'Adverteerders die lijsten met je info gebruiken', en als daar adverteerders staan, kunnen gebruikers hun info daarvan terugtrekken. Een simpelere methode is er niet.

Uitleg: de belangrijkste instellingen voor je privacy op Facebook