YouTube komt met meer abonnementen en anti-pestbeleid
YouTube VidCon

YouTube komt met meer abonnementen en anti-pestbeleid

12-07-2019 10:39 Laatste update: 10:39

YouTube heeft allerlei nieuwe functies aangekondigd, waaronder extra abonnementsmodellen voor videomakers en een strenger anti-pestbeleid.

YouTube breidt de opties om abonnementen op specifieke kanalen te nemen uit. Gebruikers konden sinds vorig jaar voor 4,99 euro per maand lid worden van sommige populaire YouTube-kanalen, waarna ze allerlei extra video's, badges, toegang tot exclusieve livestreams en meer krijgen.

Nu voegt YouTube daar extra opties aan toe voor videomakers. Zo kunnen YouTubers voortaan tot vijf verschillende prijspunten aanbieden voor de abonnementen. Hoe duurder, hoe meer extra's erbij zitten. Het YouTube-kanaal REACT voegde al extra abonnementen van 9,99 en 24,99 euro per maand toe en zag zijn omzet vervolgens verzesvoudigen.

Aan chats voegt YouTube nu Super Stickers toe. Die betaalde stickers zijn beter en langer zichtbaar in de chat van populaire YouTubers, zoals dat al bij berichten met de Super Chat-functie gaat. Volgens YouTube hebben al meer dan 90.000 kanalen Super Chat gebruikt, waarbij sommigen meer dan 400 dollar per minuut aan de functie verdienden.

Anti-pestbeleid onder YouTubers

YouTube zegt ook aan een nieuw beleid te werken om pestgedrag onder YouTubers tegen te gaan. Het is niet bekend hoe dat beleid er uit gaat zien, maar YouTube laat steeds duidelijker merken dat het pestgedrag niet tolereert.

Zo werd de mogelijkheid om te adverteren uitgeschakeld voor de populaire conservatieve YouTuber Steven Crowder, nadat die homofobe opmerkingen maakte over homoseksuele journalist Carlos Maza. Volgens YouTube-producthoofd Neal Mohan was dat incident overigens niet de aanleiding voor de nieuwe regels.

Educatieve afspeellijsten zonder algoritme

Om YouTube aantrekkelijker te maken voor het onderwijs, komt de videosite met de functie 'Learning Playlists'. Die aparte pagina's draaien om onderwerpen zoals wetenschap, wiskunde, muziek en taal.

Elke playlist is opgedeeld in duidelijke hoofdstukken en heeft een moeilijkheidscurve. De pagina's zijn vrij van algoritmes en aangeraden video's, zodat de lesfilmpjes zonder afleiding bekeken kunnen worden.

Zo werkt YouTube Kids:

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's