Beeld © Delft Hyperloop
Beeld © Delft Hyperloop
Razendsnel

Delftse studenten azen op wereldrecord met hyperloop

14 juli 2019 14:44

Het studententeam Delft Hyperloop wil volgende week met een nieuwe capsule voor de hyperloop een wereldrecord neerzetten. De capsule Atlas 02 trekt sneller op dan een Formule 1-auto en remt vier keer zo hard.

De capsule Atlas 02 gaat in 1,4 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Binnen 4,5 seconde haalt hij 360 km/u en de topsnelheid ligt boven de 600 km/u. Het team Delft Hyperloop doet komende week in Californië met de Atlas 02 mee aan een internationale wedstrijd tussen hyperloopcapsules.

Vacuümtrein

De hyperloop is een soort vacuümtrein. Hij vliegt door een buis die vrijwel vacuüm is gezogen. Het idee is dat de trein door de lage luchtweerstand enorme snelheden kan bereiken. Een rit Amsterdam-Parijs zou dan een half uur duren. Dat is nog toekomstmuziek, maar ruimtevaartbedrijf SpaceX van Tesla-oprichter Elon Musk ziet er brood in.

SpaceX houdt elk jaar een speciale wedstrijd in Californië, de Hyperloop Pod Competition. Bij de race gaat het alleen maar om snelheid. De capsules schieten door een vacuümbuis van 1 kilometer lang. In die korte afstand moeten ze vanuit stilstand naar topsnelheid en daarna weer veilig stoppen. Crashen is niet toegestaan.

Dat remmen gaat hard, "alsof je met je auto 100 rijdt en binnen 2 meter stilstaat", aldus het Delftse team. Elke capsule krijgt één kans en de snelste wint. Dat gebeurt volgend weekeinde. Eerst moeten alle deelnemers ongeveer 120 veiligheidskeuringen doorstaan.

Delft won de eerste editie van de wedstrijd. De twee titels erna gingen naar studenten uit München. Vorig jaar wonnen de Duitsers met een wereldrecord: 466 kilometer per uur. Delft kwam door technische problemen niet verder dan 142, desondanks goed voor zilver.

'Alternatief voor vliegtuigen'

De hyperloops staan nu nog in de kinderschoenen. Over 20 jaar zullen de eerste echte trajecten klaar zijn, denkt student en teamlid Youandi van der Tang. Hij verwacht dat de hyperloop eerst korteafstandsvluchten vervangt. "En rond het jaar 2100 gebruiken we misschien helemaal geen vliegtuigen meer. De meeste langeafstandsreizen gaan dan met een hyperloop."

Mensen moeten wel overtuigd worden dat het veilig en comfortabel is om in een hyperloop te zitten. "Maar we hebben de mensen ook zo ver gekregen dat ze in een capsule op 10 kilometer hoogte gaan zitten om met 1000 kilometer per uur ergens naartoe te vliegen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Delftse studenten gaan voor record met hyperloop

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Delftse startup Hardt werkt aan Europese hyperloop

2017: Delft Hyperloop wint SpaceX-competitie

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's