'Facebook volgt foto's van gebruikers met verborgen codes'
Tracking

'Facebook volgt foto's van gebruikers met verborgen codes'

15-07-2019 12:36 Laatste update: 12:43

Facebook blijkt trackingcodes toe te voegen aan afbeeldingen van gebruikers, om gebruikers online makkelijker te kunnen volgen.

Facebook verstopt de code in de metadata van afbeeldingen, waar normaal gesproken informatie in staat zoals welke camera-instellingen zijn gebruikt. "Een schokkend niveau van tracking", zegt programmeur Edin Jusupovic, die bij toeval op de code stuitte. "Ze kunnen foto's potentieel buiten hun eigen platform volgen met een verontrustende precisie over wie de foto heeft geüpload", schrijft Jusupovic.

Alle foto's van Facebook blijken in hun metadata een groot blok gecodeerde tekst te bevatten. Daarmee kan een gebruiker niet actief worden gevolgd, maar met de juiste software kan Facebook afbeeldingen wel terug herleiden naar zijn originele gebruiker. Een analist schreef al in 2016 over dergelijk metadata-gebruik van Facebook. Facebook kan aan de code bijvoorbeeld een afbeelding herkennen die het eerder heeft gezien, zonder dat daar beeldherkenning voor nodig is.

Gebruikers ongemerkt volgen?

Op Reddit noemen gebruikers enkele mogelijke manieren waarop Facebook het nummer kan gebruiken. Zo kan Facebook zien dat persoon B een afbeelding gebruikt die oorspronkelijk door persoon A is geüpload. Facebook kan zijn gepersonaliseerde advertenties daarmee verbeteren, door die twee personen op basis van de foto aan elkaar te linken.

Een andere mogelijkheid is het tegengaan van de verspreiding van nepnieuws. Facebook zou de code van een afbeelding met nepnieuws kunnen noteren, zodat nieuwe uploadpogingen van dezelfde afbeelding niet slagen.

Tegen Forbes zegt Jusupovic dat de volgcode in tekstvorm "waarschijnlijk maar het topje van de ijsberg" is. Er zijn grote vorderingen in de zogenoemde steganografie: het onopvallend of onzichtbaar verbergen van informatie in bijvoorbeeld afbeeldingen. Met behulp van kunstmatige intelligentie kunnen digitale watermerken aan afbeeldingen zelf worden toegevoegd, die onzichtbaar zijn voor mensen, maar niet voor de bedrijven die ze toevoegen.

Facebook moet betalen voor privacyschandalen

Facebook heeft zich de afgelopen jaren schuldig gemaakt al tal van privacyschandalen. Onder meer de Amerikaanse toezichthouder FTC wilde Facebook daarvoor beboeten. De twee partijen zouden volgens Amerikaanse media een schikking van 5 miljard dollar hebben bereikt.

Die recordboete klinkt hoog, maar Facebook is zo succesvol dat het al volledig uitging van een dergelijk bedrag, en dat zelfs al apart had gezet. Na het nieuws over de schikking groeide de aandelenprijs van Facebook dan ook gewoon door. Het bedrijf draaide afgelopen jaar een omzet ruim 55 miljard dollar, met een winst van ruim 22 miljard dollar.

Kijk ook: verander deze Facebook-instellingen

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's