vrnl. Dennis Tan (CEO), Stefan Tan (CFO), Matthaeus Schreder (CPO) en Adrian Alexandru (CMO) Beeld © Dashmote
vrnl. Dennis Tan (CEO), Stefan Tan (CFO), Matthaeus Schreder (CPO) en Adrian Alexandru (CMO) Beeld © Dashmote
Nieuws

Nederlands Dashmote haalt 2,5 miljoen op in China en de VS

17 juli 2019 11:04

De Nederlandse softwarestartup Dashmote, met klanten zoals l'Oréal en Coca-Cola, heeft een investering opgehaald van 2,5 miljoen euro bij Amerikaanse en Chinese investeerders. Het bedrijf hoopt verder te groeien in die landen.

Met slimme algoritmes haalt Dashmote informatie uit grote hoeveelheden plaatjes. Bestaande en nieuwe beelden van bijvoorbeeld social media of populaire blogs worden verwerkt. Dashmote haalt er relevante informatie uit die geanalyseerd kan worden.

Wil je weten wat op dit moment het meest populaire drankje is? Of met welke producten de jeugd experimenteert? Dashmote biedt naar eigen zeggen de antwoorden. Het leverde al klanten op zoals Unilever, Heineken, Tui, Philips, Coca-Cola en Essent.

Mee met Rutte

Oprichters en broers Stefan en Dennis Tan en studievriend Matthaeus Schreder vliegen inmiddels de halve wereld over. "Ik kom net uit Shanghai en vlieg vanmiddag naar Boston", vertelt Dennis.

De ondernemers zijn mee op handelsmissie met premier Mark Rutte en ondertekenen morgen het contract met de investeerders. Officieel dan, want het was al iets eerder in kannen en kruiken.

'Bijzondere samenwerking'

Het geld komt van de Amerikaanse partijen SP Investment Associates (SPIA) en Three Curve Capital (TCC) en het Chinese Gaomei Yunjing. Een bijzondere combinatie, vertelt Tan.

"Ondanks alle handelsconflicten bewijzen we dat de landen wel kunnen samenwerken", grapt hij. Al ging er heel wat werk van advocaten vooraf aan de overeenkomst.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Nederlandse startup Dashmote spot trends voor Coca-Cola en L'Oréal

Winstgevend

Voor 30.000 euro kunnen bedrijven een jaarlicentie op de dienst nemen. De omzet van het bedrijf is volgens de oprichters 'enkele miljoenen'

Dennis zegt dat zijn bedrijf op eigen kracht groeit en winstgevend is. Eerder werd al zo'n half miljoen euro aan startkapitaal opgehaald. Vorig jaar telde het team twintig mensen, inmiddels is dat zo'n zestig man en dat moet groeien naar negentig.

"De focus ligt vooral op China nu, maar volgend jaar ook op de VS", zegt Dennis. Broer Stefan gaat het kantoor in New York aansturen.

Weinig geld

2,5 miljoen euro klinkt voor dit soort ambitieuze plannen als aan de lage kant. "Dat klopt", geeft Tan toe. "We hebben het geld minder hard nodig dan het netwerk."

De contacten, daar gaat het vooral om. Zowel in China als de VS zijn netwerk en kennis over onder meer het reilen en zeilen van de overheid van groot belang om zaken te kunnen doen, weet de ondernemer.

Het Amsterdamse Dashmote, dat werd opgericht in 2014, heeft al kantoortjes in New York en Shanghai. Tan hoopt op meer vestigingen in China en zegt ook te werken in Australië. In China werken we met Coca-Cola. Die vestigingen zijn zo groot, het zijn zowat aparte bedrijven." Dashmote heeft ook Chinese klanten, maar kan geen namen delen.

Dit jaar groeit Dashmote met 300 procent beweert Tan. En de plannen zijn groot: meer buitenland, een groter team en nieuwe onderdelen van de dienst. " We hebben sinds een half jaar een salesteam van vier man, dat moet natuurlijk ook groter."